Един от най-слабите моменти при осъществяване на мерките за сигурност на българските автогари е проверката на багажа на пътниците. Право на това имат охранителните фирми, наети от автогарите. Това коментира Иво Кирилов от отдел „Пътна полиция” по време на кръглата маса „Състояние, проблеми и сигурност на автобусния транспорт”.
При изоставен багаж или подозрително лице гардовете трябва да сигнализират полицията, посочи той. По думите му служителите на охранителните фирми трябва да са обучени и да подлежат на контрол от страна на органите на реда.<br /> <br /> Друго важно нещо са охранителните камери, които на Централната автогара София са общо 60. Целият персонал на гарите е инструктиран да сигнализира при случаи на подозрение, каза изпълнителният директор на автогарата Иван Мирославов.<br /> <br /> По думите му в делничните дни през поверения му обект минават по 10 000 души, а по празник са двойно повече. Те се качват или слизат от общо около 600 автобуса дневно и е изключително трудно всеки пътник да бъде държан под око.<br /> <br /> &bdquo;Контролът по отношение състоянието на водачите е в ръцете на самите фирми, които трябва да го организират&rdquo;, посочи още Кирилов. Той и подчинените му контролират предимно т. нар. случайни превози и автобусите, превозващи деца.<br /> <br /> Сигурността по гарите в страната не е достатъчна, категоричен е и директорът на Централна автогара София Иван Мирославов. Като това се отнася за всички автогари, жп гари и летища.<br /> <br /> На повечето големи гари има видеонаблюдение, но не и проверка на багажа. Затова от Българската федерация за пътнически транспорт предлагат на големите автогари да има обучени кучета, които надушват наркотици и взривни вещества, денонощни патрули на полицията, а също и да се забрани снимането на територията на гарите.<br /> <br /> &bdquo;Не е достатъчен контролът - не само на автогарите, но и на жп гарите и аерогарите. Скенерите на аерогарата са на много различно място от това, на което е концентрацията на хората. За да може да се прави това, скенери трябва да се сложат още на входовете на гарите&rdquo;, каза Мирославов.<br /> <br /> Според него, дори и да се сложат скенери на Централна автогара, това няма как да се направи на всички гари и спирки в страната. <br /> <br /> От Федерацията за пътнически транспорт имат други предложения за повишаване на безопасността, уточни председателят й Георги Милошев: &bdquo;Първото е да се забрани снимането на автогарите от присъстващи, идващи или заминаващи. Второ - молбата ни към национална полиция е да бъдат оборудвани патрулите с кучета, които надушват експлозиви и наркотици. Това липсва в България, а на всяка една важна гара в Европа го има&rdquo;.<br /> &nbsp;