Истинска епидемия от безсъние ни мори през зимата. От нея най-уязвими са хората в активна възраст, с натоварен работен ден и по-малко от десет почивни дни месечно. Това твърди д-р Шарън Планк от университета в Питсбърг - САЩ.

Безсънието е изтощително и стресиращо. Недостигът на сън се отразява на целия организъм, както на психическо, така и на физическо ниво. Приема се, че той не е достатъчен, ако човек спи по-малко от седем часа нощем с много събуждания. Тогава нервната му система се обостря, той развива депресии, а в някои случаи и дори остри психични състояния, смятат специалистите. Здравият и спокоен сън зависи не само от събитията през деня, но и от начина на хранене, движението, умората и стреса.


През зимата, когато слънчевата светлина е малко, хората които не могат да си позволят един месец курорт в Южното полукълбо, където по това време е лято, са уязвими от инфекциозни заболявания, тъй като организмът им отслабва в резултат на намалялото количество витамин D, а липсата на сън допълнително отслабва имунната система. Ако човек не е почивал и събирал слънце на морето поне 20 дни, също е изложен на безсъние през зимата, а оттам и на по-лесно инфектиране с всякакви вируси, включително и с този на грипа. Често пъти страдащите от безсъние посягат към алкохола или таблетките. Една-две чаши спиртни напитки или вино обаче не решават проблема. Напротив, те го задълбочават, тъй като сънят става накъсан от честите събуждания.

Сънотворните хапчета, от своя страна, пък водят до пристрастяване и въобще не са добро решение на проблема. Продължителното живеене с недостатъчно сън, по-малко от осем часа, крие реални рискове за физическото и соматичното здраве на човека. От една страна, той става уязвим на инфекции, притъпява се чувството му за внимание, през деня кондицията се нарушава. Затова хората, които не си доспиват, са два пъти повече застрашени от катастрофи, трудови травми, особено ако работят с машини, и битови инциденти.

От друга страна, липсата на достатъчен и качествен сън обостря нервната система и докарва депресии. Избухливостта също е неизбежна при хората, които не спят достатъчно, дори и по характер те да са кротки, а не конфликтни личности.

Хапче мелатонин вечер преди лягане е едно от решенията на проблема. Мелатонинът е естествен хормон, който помага за регулиране на съня. Външни фактори като напредване на възрастта, прием на лекарства, часова разлика, работа на смени и стрес могат да нарушат биологичния часовник на организма и да намалят естествените му нива в организма.

Ако обаче човешкият организъм произвежда достатъчни количества от този хормон, проблемът не е така остър. Мелатонинът се синтезира при излагане на слънчева светлина, от нея се синтезира и естественият витамин D. Затова специалистите по съня препоръчват да се излагаме на слънце, дори при оскъдната слънчева светлина през зимата. Лечението с него е особено ефикасно при инсомния и дори при дезориентация вследствие на часова разлика, ако сме пътували със самолет, твърди проф. Алон Авидан, специалист по инсомния и неврология в Калифорнийския университет по медицина.
Мелатонинът се предлага в две форми - с удължено и незабавно освобождаване, и може да се купи от всяка аптека без рецепта и в България. Той е и в съставките на всички хранителни добавки, продавани без рецепта срещу безсъние.

Чай от лайка приспива неусетно
Чаят от лайка, мента и кава приспива неусетно, тъй като имат успокояващо и отпускащо действие. За постигане на спокоен и здрав сън помага и валерианът, но лекарите не препоръчват честата му употреба, тъй като крие риск от пристрастяване. Билковите чайове обаче не оказват странични реакции и не създават зависимост. Добро средство е и приемът от 100 до 400 мг магнезий дневно, тъй като той също успокоява нервната система и помага на организма да се отпусне, което е предпоставка за пълноценен сън. Препоръчително е да се започне с ниски дози, като те постепенно се увеличат до споменатите 400 мг. Приема се поне месец, но е редно, преди да го вземе, пациентът да се консултира със своя личен лекар.

Храни, приятели на Сънчо
Колкото и невероятно да звучи, но науката е установила, че има храни, които подпомагат по-бързото заспиване, като осигуряват и по-здрав сън. Едни от тях са бадемите. Този вид ядки са богати на магнезий, който спомага за здрав сън и пълно отпускане на мускулите през нощта. Освен това чрез бадемите организмът ни си набавя протеини, които пък нормализират нивото на кръвната захар по време на сън. Ако изядете около 30 грама бадеми преди лягане, ще спите като току-що изкъпани бебета. Само един банан преди сън гарантира пълноценна почивка. Този плод съдържа магнезий и потасий, които помагат за отпускането на мускулатурата.

В бананите има и трептофан, който организмът превръща в серотонин и мелатонин - хормоните, които действат най-добре на мозъка. Една от възможните причини за безсънието е хапването на бедни на протеини или богати на въглехидрати вечери. Въглехидратите понижават нивото на кръвната захар по време на сън и ви карат да се будите към 2-3.00 часа сутринта. Ето защо е добре част от последното ви хранене за деня да бъдат яйцата, сиренето, ядките и други храни с протеини. Това ви гарантира не само, че ще заспите, а и че ще се наспите.