Европейска директива ще осигури разширяването на правата на потребителите за битовите електроуреди, които са си купили.

Документът ще бъде приет още тази година, след като Европейският парламент и представители на страните от ЕС приемат постигнатото споразумение за допълнителна защита на потребителите.

Това съобщиха от белгийското председателство на Съвета на ЕС и германският евродепутат Рене Репаси, цитирани от ДПА.   

Споразумение 

Споразумението предвижда да бъде удължена с една година законовата гаранция за ремонтираните уреди, най-вече за бялата техника.

Така вместо двегодишна, колкото е гаранцията при закупуване на нов уред, ЕС ще изисква от производителя и търговеца да отпуснат още година гаранция след ремонта му. Производителите на битови електроуреди вече няма да имат право да произвеждат уреди, които не могат да се ремонтират, а сервизите и търговците да отказват тяхната поправка.

Независимите сервизи за ремонт на тези уреди ще получат право на по-добър достъп и цена на резервните части. Целта е потребителите  е да предпочетат да занесат уреда си на ремонт в сервиз, вместо да купуват нов. По този начин ще бъдат насърчени практиките на "по-устойчиво потребление" в европейските страни. 

Споразумението обхваща домакински уреди, бяла техника, сред които перални машини, прахосмукачки и дори смартфони, се казва в изявлението на Европейския парламент. След приемане на директивата, базирана на постигнатото споразумение и публикуването й в Официалния вестник на общността, държавите членки трябва да я транспонират до 24 месеца в националното си законодателство. 

Ползи 

С новата директива ЕС ще подкрепи кръговата икономика и намаляването на отпадъците, заяви за в. „Телеграф“ създателката на платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова. 

Проучване на Евробарометър от 2020 г. показало, че много от хората в ЕС биха предпочели да ремонтират уредите си, вместо да купуват нови. „Но те са принудени да се откажат от ремонт, защото или цената на поправката е висока, или уредите са произведени така, че корпусът им не може да се отвори и поправи, или са програмирани да дефектират с изтичане на гаранционния срок.

„Освен възможността да ползват уредите по-дълго производителите  трябва да предоставят безплатен достъп до информацията за поправка и поддръжка на уредите. Онлайн платформи ще помагат на хората да намират най-близките сервизи. Друг бонус е, че потребителите ще получават резервни уреди, които да ползват, докато трае ремонтът на техния например хладилник, посочи още Руменова. 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук