На децата се предлагат психоактивни вещества, опаковани като играчки, устройства за пушене с течности, които приличат на анимационни герои, на часовници. Това каза Таня Тончева, главен експерт от отдел „Профилактика на болестите и промоция на здравето“ в Регионалната здравна инспекция в Русе.  

На среща с участието на представители на различни институции тя представи проучване сред подрастващите за употребата на психоактивни вещества, тютюневи и никотинови изделия, райски газ, алкохол, енергийни напитки и др. То е третото поредно, проведено от инициативата „НЕзависими от зависимости“ сред 5663-ма ученици на възраст между 11 и 17 години от 48 учебни заведения и 4526-ма родители.

30% от децата са зависими 

Тончева отчете, че част от децата сами признават, че са пушили и електронни устройства, известни като вейпове, както и от обикновените цигари. „Като съберем двете страни на въпросите за електронните и за конвенционалните устройства, имаме деца около 30%, които вече са зависими или почти зависими към психоактивното вещество никотин“, каза експертът.

На този фон, 11,5% от родителите, участвали в анкетата, или 520 души, знаят, че децата им употребяват никотинови изделия. „4,5% от тях едва ли не одобряват тази употреба, защото смятат, че по този начин децата им ще се предпазят от преминаването към някое по-сериозно вещество, а това са малки деца, които вече са станали зависими към нещо. 5,9% от родителите са склонни да купят на децата си електронно устройство за пушене“, отбеляза Таня Тончева.

Употребяват и алкохол 

Тя добави, че 224 ученици са си признали по време на допитването, че употребяват всеки ден алкохол, а 29,82% от 5663 анкетирани ученици са отговорили, че пият алкохол, когато са в компания. 43,78% от децата са казали, че пият енергийни напитки епизодично, 8,8% по една на ден, а 4,62% по повече от една ежедневно.

Тончева отбеляза, че все по-малко деца са отговорили, че срещат трудности да си закупят алкохол, цигари и енергийни напитки. Тя коментира, че е сходна тенденцията и с т.нар. райски газ, като над 10% от анкетираните ученици са казали, че въпреки забраната са опитвали поне веднъж от него с цел забавление, а 1,4% от родителите дори смятат, че е безопасно, ако това не е всекидневно.

Почват с канабис 

Данните от допитването показват, че 7,74% от всички анкетирани 5663 деца на възраст между 11 и 17 години са употребявали поне веднъж в живота си наркотично вещество, най-често канабис. А 4,65% от учениците са заявили, че не срещат трудности да се снабдят с подобни вещества, като 6,47% дори са казали, че си купуват от свои съученици.

13,8% от родителите са отбелязали, че биха се затруднили да забележат признаците, ако децата им употребяват наркотици, а близо 1/3 от децата са заявили, че биха споделили с някого, ако имат подобни проблем.  

Сред негативните тенденции, които очерта Таня Тончева, е, че 18,87% от родителите признават, че детето им употребява алкохол в семейна обстановка и в тяхно присъствие. Наред с това около 25% от родителите категорично отказват да бъдат ангажирани с дейности по превенция на употребата на наркотични вещества.

Вдигат кръвно, удря ги в сърцето и главата 

Медицинското лице от Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Пеньо Пенев“ - Нели Стоянова, коментира, че учениците употребяват повече наглед по-безобидни субстанции и вещества, които обаче имат дълготраен ефект върху здравето. "Често при мен идват деца с главоболие, сърцебиене.

Оказва се, че имат високо кръвно и учестен пулс. Като ги разпитам, се оказва, че приемат повече от една енергийна напитка на ден и цигарите са в повече. В такива случаи се обръщам към родителите, но те също трябва да обръщат внимание на поведението на децата и промените в него", каза още тя.

Тази тенденция отчете и началникът на отделението за лечение на зависимости в Центъра за психично здраве в Русе - доктор Станислав Иванов. Той отбеляза, че е необходимо да има контрол с лични разговори и в семейството.

„В семейството се възпитават ценности. Това е средата, в която човек се отглежда, възпитава и му се доставя дозата любов, внимание, грижи, щастие. Необходимо е на децата да се осигуряват креативни дейности, като музика, спорт, вместо да търсят енергия в т.нар. тонизиращи и енергийни напитки. Трябва ежедневно да говорим с тях, как е минал денят им и какво се случва, за се чувстват щастливи“, каза още доктор Иванов.

Кметът на Русе Пенчо Милков отбеляза, че има много посоки и места, в които децата да търсят щастие и удовлетворение, вместо в психоактивните вещества.

„Не трябва само да говорим колко е страшна темата със зависимостите. Въпросът е в семейството да се подготвят и насочват децата към спорт, музика, култура, където те могат да получат щастието, от което имат нужда. Мое задължение като кмет е да създаваме условията, места и възможности децата да получават това щастие“, каза още Милков.

Куп институции 

Областният управител Драгомир Драганов обърна внимание на значението на родителите във възпитанието на децата. „Здравето на нашите деца е изключително важно, но това не може да стане само с институциите. Децата се възпитават не само в училищата, а най-вече в семействата. Затова трябва да се работи с родителите“, каза Драганов.

Началникът на отдел „Връзки с обществеността и протокол“ в Агенция "Митници" Вяра Генова коментира, че всички институции имат роля в това децата да имат много повече и различни възможности за реализация. Затова те трябва да работят заедно. Тя и директорът на дирекция "Комуникации" в Националната агенция по приходите Ана Митова коментираха, че все по-сериозен проблем е зависимостта към хазарта.

„Над 50 000 души са се регистрирали доброволно за зависимост към хазарта. За жалост и все повече деца заобикалят забраните и играят хазарт. Всички трябва да сме обединени, за да осигурим на децата ни по-безопасна среда на живот“, каза Митова.

На срещата днес ученици от училището с преподаване на немски език "Фридрих Шилер" представиха своите идеи за популяризиране на темата с образователни игри и дискусии.

На събитието бяха отличени и училищните медии от Английската гимназия „Гео Милев“, средното училище с преподаване на немски език „Фридрих Шилер“ и Математическата гимназия „Баба Тонка“, проявили активност по темата.