Кумове и гаджета ще се счита, че действат съгласувано и при регистрация по ДДС може да се взима общият оборот от фирмите им, ако последователно изпълняват сходна дейност в един и същи търговски обект. Това става ясно от указание на НАП за прилагането на Закона за ДДС, пише "Труд".

Според последните промени в закона при последователното извършване на еднородна дейност в един и същи търговски обект от две или повече свързани лица или лица, действащи съгласувано, в облагаемия оборот на всяко следващо лице се включва оборотът, реализиран в обекта от всички лица, извършвали дейността в обекта през последните 12 месеца.

В указанието на НАП има примери за фирми, които действат съгласувано: ако в управлението им има хора, които са в тесни неформални връзки – живеещи на съпружески начала и техните родители, деца и близки приятели – кумове, кръстници и др.

За действащи съгласувано ще се приемат леля и племенник или братовчеди, които последователно са упражнявали дейност в един търговски обект. Пример за съгласувано действие е и човек, който е получил заем от собственика на предишната фирма и е управител на следващата фирма в търговския обект.

За да бъде сумиран оборотът на две фирми, които работят последователно в един търговски обект, дейността им трябва да е еднородна. Според закона, дейността е еднородна, когато има значителна идентичност по отношение на поне две от следните неща: предлаганите стоки или услуги, ползваните активи, персонала, търговската марка/името на обекта, доставчиците/клиентите.

При персонала ще се гледа кои са работниците, свързани с основната дейност на фирмите. Например, ако в ресторант с новия собственик бъдат сменени чистачката и пазачът, а готвачите останат същите, ще се приема, че има идентичност в персонала.

При смяна на собственика ще се следи и дали има промяна на активите, които имат отношение към основната дейност. Например в един ресторант това са хладилните витрини и кухненското оборудване. Ако в магазин за дрехи бъде добавен нов стелаж, а в ресторант или сладкарница сменят само масите и столовете, ще се счита, че има идентичност на активите.

Ако името на заведение бъде леко променено при смяна на стопанисващата го фирма – например от “Реката” стане “При реката” или “Край реката”, е налице значителна идентичност в наименованието, посочват от НАП.

При малка промяна на асортимента на продаваните стоки също ще се приема, че има идентичност. Например, ако първо продават само хляб, а след това предлагат и закуски.