София е в топ 10 на градовете в Европа с най-бърз ръст на посетителите през последните седем години според класацията Global Destinations Cities Index. Простичко казано, все повече чужденци идват в столицата ни. Голяма част от тях са служители на международни компании, предприемачи или просто хора, решили да се преместят да живеят в София. Всички те имат нужда от информация.
Двама млади софиянци се опитват да решат всички проблеми на чужденците - от намирането на квартира до това къде да хапнат вкусно, съобщава bTV.
 

Вероника Нинова е на 29 години, маркетинг мениджър. Епифан Пефев - също на 29, се занимава с бизнес администрация. Приятели са от години, а от скоро - съдружници, наричащи себе си "градски тарикати".
 
„Ние комуникираме с много чужденци в свободното си време и ни се е случвало от време на време да им помагаме - било с попълването на някой документ, било с намирането на квартира. Такъв тип дребни услуги. И в един момент си казахме - добре, в България има тенденция да идват все повече и повече чужденци, това не можем ли по някакъв начин да го превърнем в услуга, която да предложим”, разказва Епифан.
 
Вероника допълва, че услугата е комплексна и е насочена към чужденците, които са настроени към по-дълго пребиваване в България. Определено не е за туристите.
 
„Идеята ни е да ги обгрижим от самото им идване, да се погрижим те да се почувстват добре по време на целия им престой тук, без значение колко е дълъг. Предлагаме всякакви услуги от релокация, намиране на апартамент, транспортиране на вещите, впоследствие попълване на документи. Mного е стресово за някого, когато дойде в чужда страна и не говори по никакъв начин езика”, казва тя.
 
Точно в такава ситуация попада норвежецът Кнут Гронсат, когато преди 4 години пристига в България, за да учи медицина, и ползва услугите.
 
Препоръки за града, попълване на документи, застраховки, личен асистент са само част услугите, които предлагат "градските тарикати". И още нещо важно - т.нар. "социализация".
 
„Разбираме, че чужденците имат нужда от това да комуникират с българи, а не с други чужденци, защото общо взето се капсулират в една общност и общуват само помежду си. Така остават встрани от това, което се случва реално с хората, които са местни”, разяснява Вероника.
 
Затова и им се предлагат забавления, посочват им се места, където могат да хапнат или да излязат на бар.
 
„Опитваме се да ги водим на места, на които и ние ходим. Бягаме от тези, които са чисто туристически места и където най-вероятно биха ги пратили гайдове. Общо взето, опитваме се да им покажем какво е да си местен в София", изтъква Вероника.
 
Засега услугата се предава от уста на уста, а всеки плаща... колкото иска. Дали това е успешен бизнес, тепърва ще стане ясно.