България е гробището на Европа за стари автомобили. Само за миналата година са внесени 350 000 коли втора ръка, което е рекорд за Eвросъюза.

Транспортният министър Георги Гвоздейков предложи всеки стар автомобил, вкаран у нас, да бъде таксуван с допълнителна такса от 500 лева, съобщава "Марица".

Парите ще отиват в специален фонд за подпомагане на покупката на електрически коли. Целта е ясна ​- да се стопира вносът на стари трошки, които замърсяват и са извън всякакви еконорми, приети вече на Запад. И да се стимулира покупката на нови автомобили.

Идеята по принцип е много хубава, и „белите“ търговци, и самите потребители едва ли искат да търгуват возила на по 20 години. Проблемът е, че българинът е най-беден в ЕС. И често не може да отдели повече от 3-4-5 хиляди лева за автомобил.

Тези 500 лева просто ще го натоварят допълнително. Министър Гвоздейков сподели, че таксата ще бъде поета някак си от търговеца. Но не е ясно как. Никой няма да си жертва печалбата. А т​я е от този порядък при най-евтините коли. Тоест натоварен ще бъде крайният купувач, който просто няма парите за нещо по-хубаво и екологично.

На това мнение е и Цветелина Цанева, изпълнителен директор на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА).

„Отново ще бъде натоварен крайният потребител. Най-неплатежоспособните, най-бедните - категорична беше Цанева пред „Марица“. - Който има финансови възможности, купува нови или електрически автомобили. Нали никой не очаква, че фирмите ще се лишат от печалбата си, за да подпомагат държавата. Просто ще се калкулира в крайната цена. Всичко опира да покупателна способност.

 Който няма пари, ще му стане още по-трудно.“

Цанева обърна внимание и на друг момент. „И в момента се плаща екотакса. Целта е фирмите да имат ангажимент при рециклирането на излязъл от употреба автомобил. Но какво става с тези пари - никой не знае. Идеята на транспортния министър трябва да бъде доста сериозна обмислена. Подобни такси се налагат от страни, производители на автомобили. Те помагат по този начин на совите граждани“, каза още директорът на АВА. 

Асоциацията принципно подкрепя ограниченията при внос. Доста страни, дори една Албания е наложила максимална възраст на колите втора ръка.

Търговци споделиха, че нямат нищо против това да стане и у нас. Те предложиха и идея за максимално изсветляване на бизнеса, което ще помогне и за стимулирането на покупка на по-нови и съответно екологични автомобили. Това може да стане с въвеждането на гръцкия модел. Най-общо казано, той работи по следния начин. Всеки търговец има право да продава автомобил втора ръка само ако го е регистрирал в Гърция. 

За целта той плаща предварително мито, което се определя чрез така наречения ШВАКЕ каталог. Просто се „чуква“ номерът на шасито и излиза сумата, която е съобразена с модел, екстри, емисии и т.н. Търговецът е наясно предварително  и вкарвайки автомобила, вече си е направил сметката за колко може да го продаде, включвайки митото и своята печалба.

Държавата си прибира парите, а след това не се интересува за колко ще бъде изтъргуван автомобилът. Защото знае, че иначе може да стане като у нас, в България. Търговци от сенчестия сектор масово да продават с договори, където са записани фалшиви суми, с единствената цел да се избегнат данъци.

Но понеже всеки удар по джоба се приема болезнено от електората, идеята за данък "кола втора ръка" може и да с​и остане само на хартия. Просто на властта да не й стигне кураж да го въведе. Особено при деликатните отношения вътре в сглобката на държавното управление. 

Петър Витанов, евродепутат: Няма нови регулации в ЕС, всяка страна решава за данък

Нямаме информация за нови регулации около вноса на коли втора употреба. Донякъде това се очаква от промените по Регламента за определяне на по-строги стандарти за емисиите на CO2 ((EU) 2019/631), които след 2035 г. предвиждат забрана на покупко-продажбата на нови коли, задвижвани с петрол или дизел.

Въпреки това ще бъде възможно подобни превозни средства втора употреба да бъдат закупувани и продавани след 2035 г. Директивата за излезлите от употреба превозни средства (2000/53/ЕC) и Директивата относно типовото одобрение на моторни превозни средства по отношение на възможната им повторна употреба, рециклиране и оползотворяване (2005/64/EC) окуражават и регулират единствено използването на автомобилни части вторa употреба. ЕС не е изявявал позиция относно идеята за нов данък за внос на коли втора употреба.

Това предложение е на национално ниво. Стойността и целесъобразността на “екотаксите” в момента също се уреждат от отделните държави членки. 

Борислав Гуцанов, депутат от БСП: Трябва да има ограничения, но не и толкова рязко

Ако бъде въведена такса от примерно 500 лева за стари автомобили, това ще удари лошо най-вече върху по-бедните хора, които са събирали дълго време да си купят някоя евтина кола втора ръка. Затова съм против, няма как да ощетим точно тях. Иначе съм твърд поддръжник на постепенното подменяне на автопарка у нас. Но трябва да стане внимателно, съобразено с покупателната способност на хората. Не изведнъж.  

Категорично съм за въвеждането на ограничения при вноса на автомобили. Не мога да кажа точна година, по-скоро трябва да бъде съобразено с екостандарта. Решава се минимум кой за отделните автомобили и така постепенно употребата на коли по 20-25 години ще бъде прекратена. Уви, сега мнозина не могат да си позволят друга. 

Собственик на верига автокъщи: Ще затрият честните търговци за сметка на сенчестия бизнес

Нашият събеседник е солиден търговец на автомобили втора ръка в Северна България, но по понятни причини иска името му да остане в тайна. И в момента е предмет на данъчна проверка, която намира за неправилна. Той търгува почти изцяло с автомобили в сектора от 15-20 хиляди лева, купени от банкови и лизингови институции предимно във Франция и Испания. 

„Фирми като нашата работят изцяло на светло. Няма как иначе, когато купуваш от банка „Сантандер“ или "Париба“. Хората ти искат досие, все едно взимаш кредит ​-обороти, печалби, данъци, фактури.  

За всичко имаме документи - сподели той. - Проблемът е, че данъчните масово започнаха проверки за три години назад. И искат данък върху сумата по сделката, а не върху печалбата, както винаги сме плащали, ако не може да предоставиш съответните документи за платено във Франция или Испания частично ДДС от страна на банката.

Аз едва ли не трябва да изискам от „Сантандер“ всичко това за тригодишен период, но едва ли някой в Испания ще му е до мен или колега, който работи по същата схема.“

Търговецът предупреди, че само във Варна по време на проверки са запорирани сметките на 10-15 фирми, търгуващи с коли втора ръка.

„При данъчните си виновен до доказване на противното. Адвокати са предупредили колегите, че може ​да отнеме година и половина, преди да паднат запорите. Ние имаме една сметка, не прехвърляхме парите през три фирми като измамниците. Направо ще ни фалират“, оплака се търговецът.

Той предупреди, че така ще бъдат съсипани "белите" фирми, които плащат солидните данъци. А търговците, ощетяващи бюджета, ще останат на тъмно. „Когато измамник купува кола от австриец например, е нужен само договор на лист без нотариус.

Тоест българинът може да купи колата за 1000 лева, да я продаде тук за 3000, но да предостави в НАП документ, че е платил за нея в Австрия 2900 лева. И да му бъде наложен данък върху 1000 лева. Интересно е защо НАП изисква договори, а не и платежни.

Навсякъде в ЕС суми над 1000 евро задължително минават по банков път. Ето така държавата ни губи куп пари. Не ме питайте защо, и аз нямам отговор!  А 500 лева такса са най-малкият проблем за търговци като нас, защото работим на 20-30 процента средно печалба. При цена от 20 000 лева ще ги наглася някак си“, обясни вносителят на стари автомобили пред „Марица“. 

Пълнят автовозите с трошки, които се търгуват на едро

Полетата, най-вече в Западна България, се пълнят постоянно с нов​и и нови къщи за автомобили втора ръка.  Мнозина се чудят кой купува толкова много стари коли. Истински хит напоследък е Враца, която е обградена от хиляди автомобили. Местен търговец обясни най-честата формула. 

„Обикновено се отива с автовозите и се пазарува на едро автомобили за по 500-800 лева бройката. Блъснати, горели, с проблеми, не се подбира.  Задължително минават през сервиз до Враца, където свалят катализатора.

После се препродават на търговци от страната, които идват за по 5-10 коли. Почти цяла Северна България пазарува вече от Враца. Имат си канали и се знае какви модели пристигат от Италия или Австрия, предварително се уговарят по телефона. Продават се с по 200 лева надценка на бройката.

Плюс парите от катализатора, печалбата на такава потрошена кола излиза към 400 лева. Толкова прави вносителят, чиято работа е просто да докара автомобила. Врачани правят по два курса на седмица, не печелят малко. Вече търговците в страната изчукват, оправят и слагат своята печалба за крайните клиенти.“

Забранената зона в столицата засега е без глоби

От 1 декември 2023 г. в София влезе в сила ограничението за преминаване на най-замърсяващите МПС през нискоемисионните зони. Целта е ограничаване на замърсяването в зимните и мъгливи месеци, когато куп квартали на столицата са вмирисани от печките на твърдо гориво. В ромските махали горят всичко.

Практиката я има в над 300 града в света и е нещо хубаво. Въпросът е, че може да бъде контролирано само чрез проследявана на екостикера на предното стъкло. А в ограничения район на София няма камери за проследяването му. Тоест трябва от Столичния инспекторат да ровят на око всяка „заподозряна“ кола, но паркирана. Не и движеща се. 

Новият кмет Васил Терзиев усети, че системата не е направена като хората, и уточни, че на първо време ще се правят само предупреждения, не и глоби. Иначе, в градовете с подобни ограничения има изградена система от камери или антени, които автоматично „четат“ чипа и провинилият се получава фиша.

От 1 декември в идеалния център на София са забранени автомобили от екокатегория едно. След година в тази графа ще попадне и екокатегория две, а от 2028-а - и третата.

От 1 декември 2025 година ще бъдат забранени и автомобили от екокатегория 1 в т.нар. голям ринг, който включва широкия център на София.

Наредбата предвижда изключения. Те са за хората, които живеят съответно в малкия и големия ринг на София, както и за граждани с увреждания. Те ще могат да регистрират до 2 броя автомобили, с които да преминават през зоните. 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук