Министърът на регионалното развитие и благоустройство Гроздан Караджов обясни, че за 10 участъка от магистрала "Хемус" са възложени процедури за 4 млрд. лв., като от тези пари са преведени ефективно 1,3 млрд. лева. Министърът поясни, че не е разследващ орган, за да знае коя фирма е куха, заяви той пред bTV.

"Сключени са договори за 10 участъка за оставащите 240 км от АМ "Хемус“, които не са изградени. Един единствен от тях е сключен по ЗОП (б.р. Закон за обществени поръчки), той си върви добре и ще бъде завършен в срок. За останалите 9 е приложен "инхаус“ механизма“, обясни регионалният министър.

Той поясни, че държавното дружество "Автомагистрали“ няма нито необходимата техника, нито нужните служители, за да завърши процедурите. Караджов уточни, че по въпросните 10 участъка са възложени процедури за 4 млрд. лв., като от тези пари са преведени ефективно 1,3 млрд. лв. 

"Преведени са парите на фирмите, с които „Автомагистрали“ е сключила договори по "инхаус“. Аз не мога да твърдя коя фирма е куха и коя – не, има си разследващ орган. Никой министър на регионалното развитие няма разследващи правомощия. Във всичките 9 участъка - с "инхаус“, започва строителството без да има нито един проект, посочи той и обясни, че Народното събрание трябва да узакони строителството на тези участъци.

"Автомагистрали“ са сключили договор за доставка на озеленяване на АМ „Хемус“, но не е сключен такъв за строително-монтажни дейности на магистрала. По думите на Караджов има само договори за доставка на материали – чакъл, бетон, желязо. 

Според него към днешна дата не може да се даде краен срок за завършването на аутобана през Северна България. 

Министърът беше категоричен, че следващите поръчки ще минават по ЗОП, ще се ограничи и практиката строителят сам да проектира изпълнението. По думите му към момента няма нито един готов проект за голям инфраструктурен проект.

"На идейна фаза започва реалното проектиране на скоростния път от Русе до Велико Търново. Отсечката Бяла-Русе, където стават най-много катастрофи с жертви – трябва да свалим обаче трафика между Търново и Габрово, което едва ли е мечта на габровци. Затова пътят от Русе ще се пресече с АМ "Хемус“, ще мине през Търново, а двулентовата отсечка – да стане четирилентова“, коментира Караджов.

Той каза още, че проект за тунел под Шипка също няма.