Засичането на средна скорост стресира шофьорите още докато тя е само имагинерно понятие, непознато за Закона за движение по пътищата. Основната цел на внедряването на подобна система е да се намали броят на нарушителите зад волана, или поне така бе афиширано, пише marica.bg.

Дори шофьорите започнаха да умуват как може да се "излъжат" тол камерите, така че да ​излязат изрядни, дори и да са настъпили педала на газта докрай. "Спираш да пиеш кафе на някоя бензиностанция за един час, и готово.

Ще измери, че си пътувал час повече, и средната скорост ще е идеална", коментират разпалено из социалните мрежи. Оказа се обаче, че заблудата на системата ще е мисия невъзможна.  

Както вече бе анонсирано от МВР, от Министерството на регионалното развитие и благоустройството и от Националното тол управление, всички тол камери ще могат да засичат средната скорост от следващата година, при това ще правят разлика между лек и товарен автомобил.

Ще се използва снимков материал от устройствата

Така, освен да следят дали шофьорите са си купили винетка, ще могат да установяват дали водачите са карали по-бързо чрез пресмятане на средната скорост въз основа на изминато разстояние за определено време. За отчитане на средна скорост ще се използва снимков материал от устройствата, разположени в началото и в края на даден пътен участък от магистрала, които засичат номерата на автомобилите. 

Системата вече е сертифицирана от Българския институт по метрология, като очакванията са още в първите дни на 2025 г. тя да заработи активно и първите глобени да станат факт.  

Промените в Закона за движение по пътищата, с които ще се дефинира нормативно понятието „средна скорост“, са внесени в Народното събрание, но все още не са влезли в сила, предвид факта, че не са гласувани в зала. С влизането им в сила обаче ще се създадат условия за намаляване на пътнотранспортните произшествия, ще се повиши пътната безопасност и ще бъдат спасени човешки животи, уверени са от МРРБ.  

Тол камерите ще засичат средна скорост по участъци

При посещение в Пловдив последната неделя министърът на вътрешните работи Атанас Илков анонсира, че близо 600 камери ще следят за камикадзета по пътищата в страната. Той уточни, че 300 от камерите ще са на тол системата, а останалите 293 броя ще бъдат мобилни и стационарни.

Илков поясни, че най-много камери ще има в градовете с най-висок брой катастрофи и загинали в тях, в това число и Пловдив, който е лидер в черната статистика.

След всичките хвалби и надежди, че джигитите просто ще се изпарят от пътищата, идва въпросът дали системата с тол камерите въобще има силата и капацитета да овладее войната по пътищата, налагайки контрол и разчитайки на превъзпитание, или просто ще е поредната касичка, която се пълни бързо и лесно, коментират шофьори. 

Системата съвсем няма да успее да улови всички нарушители на пътя. Най-малкото защото не всички се намират на магистралата, където системата ще работи. Единственото сигурно е, че няма как да бъде заблудена от тарикатите.

Тол камерите ще засичат средна скорост по участъци, по които няма обекти и отбивки, като за бензиностанции например. Така номерът "ще пия едно кафе" няма да мине.

Според експерти по пътна безопасност, докато камерите "арестуват" двама нарушители, други 20 ще се измъкват безнаказано по останалите ключови пътни участъци без инсталирани подобни технически средства. А кой ще контролира тези пътища, пита председателят на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров.