Представители на колекторски фирми ще звънят по телефона на длъжниците само от 8 до 20 часа в работни дни, а в неработни от 10 до 14 часа и от 16 до 18 часа. Между обажданията трябва да има поне два дни, като освен това се забранява използването на заплахи, обиди и каквато и да било форма на принуда, съобщава "Труд".

Това гласят промени в Закона за защита на потребителите, които са внесени в парламента от депутати от ГЕРБ. С промените ще бъде стопирана практиката колектори да тормозят хората с чести обаждания рано сутрин или късно вечер. При нарушение на колекторските фирми ще бъдат налагани глоби от 2 хил. до 10 хил. лв.

Да бъде забранено колектори да търсят длъжници на работното им място, да контактуват с техни роднини или да поставят уведомления за задълженията им на обществени места, предлагат още депутатите.

Задълженията на граждани ще може да бъдат прехвърляни за събиране на друга фирма само, ако в договора с тях има изрично писмено съгласие за това. Като целта е промяната да важи както за задължения за плащане на битови сметки, така и на задължения по кредити.

Прехвърлянето на задължение ще може да стане само след като старият кредитор уведоми клиента си. В уведомлението трябва да пише размера на задължението и на кого трябва да бъде платено. Така човек ще може да се защити, ако смята, че не дължи сумата.

Друга важна промяна е, че задълженията на хората няма да може да бъдат прехвърляни частично или на няколко фирми. Така ще се сложи край на възможността на един колектор да бъде прехвърлена главницата, на друг лихвата, на трети разноските по събирането и всеки от тях поотделно да предявява претенции за разноски към длъжника.

Всички потребителски кредити да бъдат отпуснати по банкова сметка на клиента, а да не бъдат давани в брой, гласят още предложенията. Така потребителят ще трябва да върне само реално получените пари, а не сума, за която се е подписал.