Трябва да има 250 съдебни дела
<em>Не това е начинът за просперитет на една компания. Вместо да дава на прокуратурата лидер на потребителска организация, нека мобилният оператор да предлага по-добри услуги и по-ниски цени на клиентите си, категоричен е пред БЛИЦ изпълнителният директор на асоциация &ldquo;Активни потребители&rdquo;</em><br /> <br /> <strong>- Г-н Николов, М-тел е дал на прокуратурата шефа на АПТИУ Янаки Ганчев. Как ще коментирате този факт? Вашите две организации действаха заедно в отстояването на правата на потребителите на мобилните оператори.</strong><br /> - Аз не познавам подобен случай в световната история на потребителското движение. Имало е дела, които са водени от фирми срещу потребителски организации заради някакво несъгласие с нещо или изказване, но за първи път чувам фирма да даде потребителски активист на прокуратурата. Това говори единствено за огромна демонстрация на самочувствие и безпардонност от страна на компанията. Аз си го обяснявам с мълчанието и плахата реакция на държавата през последните 10 месеца на всички проблеми, които се бяха струпали. Не мога да намеря някакво основание, когато една гражданска организация изразява чрез своите лидери някаква позиция и протест, дори и тя да обижда някой, да засяга някой, не виждам по какъв начин това може да се квалифицира като наказателно деяние, това не е престъпление.<br /> <br /> <strong>- Вие какво ще предприемете оттук нататък?</strong><br /> - Ние като организация, която е партньор и активно участва в тези процеси, смятаме да организираме подкрепа от хората в Интернет &ndash; основно чрез Фейсбук и нашата интернет страница. Искаме да покажем, че на хората едва ли им е безразлично, когато компаниите объркват фокуса на дейността си &ndash; вместо да подобряват качеството на услугите за своите потребители, те се занимават с тези, които представляват техните интереси. Ще създадем група във Фейсбук в защита на Янаки Ганчев и срещу този тип действия от страна на М-тел, защото те трябва да разберат, че не това е начинът за просперитет на една компания. Доказаният начин е да предлагаш по-добри, услуги, по-добри цени, по добри условия на своите клиенти.<br /> <br /> <strong>- С какво си обяснявате плахата реакция на държавата?</strong><br /> - Аз си го обяснявам с това, че държавата продължава да не поставя като свой приоритет интересите на гражданите в своите действия и оттам да насочва дейността си в полза на гражданите. От много години насам ние виждаме постоянно действие на всички нива, на всички държавни органи в защита на неефективни производства, на монополи, на големи компании с доминиращо положение на пазара, което винаги се отразява пагубно върху потребителите.<br /> <br /> <strong>- Мога да контрирам с отнетия лиценз на &ldquo;Лукойл&rdquo;.</strong><br /> - Това е една малка хубава новина, но забележете &ndash; мотивите за нея са отново свързани с прекия интерес на държавата, и той е, че от началото на годината постъпленията от ДДС са паднали с 60% и заради това държавата търси да защити отново прекия си интерес, а не добруването на вас или на мен, които си зареждаме гориво на бензиностанцията. Същият е случаят и с Мобилтел &ndash; след като компанията не беше в състояние нормално да измерва услугите и да ги фактурира на гражданите, тя трябваше да бъде с отнет лиценз още преди повече от шест месеца, но държавата не го е направила, защото не е пряко засегната, а пак става въпрос за защита на интересите на гражданите.<br /> <br /> <strong>- Вие чувствате ли се застрашен? Да не последвате <a target="_blank" href="https://www.blitz.bg/news/article/114705">Янаки Ганчев</a>?</strong><br /> - Не, по никакъв начин не се притеснявам, защото съм убеден, че и този опит срещу Янаки Ганчев няма да донесе абсолютно никакъв успех на М-тел, просто защото е безпочвен. Не мога да намеря някаква причина да се търси наказателна отговорност на човек, който изразява гражданска позиция. Това е абсурд.<br /> <br /> <strong>- Активен потребител ли е българинът? От началото на годината в Комисията за регулиране на съобщенията са постъпили близо 2500 жалби срещу трите мобилни оператора.</strong><br /> - За да сме доволни, за да кажем, че българинът е активен потребител, трябва освен жалбите, да има и 250 съдебни дела. Да, има прогрес, има подобрение, хората са станали по-взискателни, но не е достатъчно, трябва да има и съдебна практика вече, да има успешни дела. Да покажем на бизнеса, че може, че става. Както имаше две знакови дела срещу банки. Въпросът е, че трябва да има повече увереност. В България почти няма заведени такива дела. Категорично твърдя, че това е най-важното средство и ако държавата иска изобщо да прави някаква политика за защита на потребителите, тя трябва да е насочена към това &ndash; да има реален достъп до правосъдие. Оттам нататък хората сами ще си наместят нещата много бързо, защото като въоръжиш потребителя &ndash; Голиат, с прашка, той си гони неговия интерес, не е нужно въобще нито да занимава държавата, нито да дава жалби и да се моли на някакъв орган, който да благоволи нещо...Просто отива, завежда си дело, осъжда компанията, тя като види че е осъдена, ще го видят и другите потребители и тя си сменя поведението. Това е много отдавна изпробвано в целия свят.<br /> <br /> <strong>- Защо в България не се получава това?</strong><br /> - По две причини &ndash; първо, защото доверието в съда е много ниско &ndash; хората смятат, че съдът е подкупен. И второто нещо, е защото хората нямат пари да издържат на такова дело. В Хонконг например преди 14 г. са създали потребителски правен фонд, който дава средства на хора, които имат такива проблеми и при спечелване те връщат процент от обезщетението и по този начин фондът се възстановява. Държавата е дала еднократно 1 млн. евро и оттогава досега този фонд не се е изпразнил &ndash; той се възстановява постоянно. В Европа хората завеждат дела. Ако в Германия потребители завеждат няколко хиляди дела на година, очевидно хората си търсят правата и не е нужно да им правиш фонд. При нас това не се случва и то не е добре за цялата система. Затова са адвокатите и затова са тези пари &ndash; някой да ти помогне квалифицирано, но въпросът е, че човек с 500 лв. заплата не смее да влезе в такава авантюра и бизнесът много добре го знае &ndash; че човекът в някакъв момент ще спре и няма да направи следващата крачка. И затова се държи по-арогантно.<br /> <br /> <strong>Едно интервю на Мария Костова</strong>