По-рано днес Елена Йончева направи няколко скандални разкрития около строенето на оградата ни с Турция в хасковска област (вижте в "Още по темата"). Тя влезе в дебат с Министърът на вътрешните работи Валентин Радев, който я обвини в лъжа, но по-късно потвърди, че има такива документи. Вижте как коментира тази тема бившата журналистка и настоящ депутат пред БЛИЦ:
- Г-жо Йончева, по-рано днес заявихте, че имате документи, които доказват изменения във вече приетия закон за оградата по турско-българската граница. Бихте ли дали повече яснота около тези документи и какви са основните проблеми, които бихте искали да откроите? 
 - Информацията, която цитирам, е обществена. Има постановление на Министерски съвет, което определя изграждането на инженерно възпрепятстващо съоръжение - това, което ние всички наричаме  ограда. Взето е решение да бъде построена двуредова ограда по цялата българо-турската граница, Наречена „тип А”,  като само там, където няма възможност за построяването и, поради сложността на терена или поречието на реките – да бъде едноредова – ТИП Б .
 
След това постановление започва строителство на такава ограда. Изградени са първите 30 километра, като стойността, заедно с прилежащия път, е 300 хиляди лева на линеен километър. Проектирането и строителството се извършва от МВР и Министерство на отбраната.

Тук няма да се спирам на темата за разходите, за това, че първите 30 километра, заедно с прилежащия път, са на цена от 300 000 лева за линеен километър, докато днес оградата вече излиза на около 1 милион лева на линеен метър. 

С идването на кабинета "Борисов" по нататъшното строителство на оградата се възлага на областните управители. Разбира се, това е правилно и законно. На 20 април 2016 година парламентът, по предложение на Валери Симеонов, приема поправка в закон, която на практика решава оградата на границата с Турция да се строи без обществена поръчка. По този начин се елиминира законът за обществените поръчки и така областните управители на Бургас, Ямбол и Хасково получават възможността и без конкурс да избират фирмите за строежа на оградата.

Граничната ограда в хасковския регион, която е малко над 31 километра, е възложена на една фирма, която произвежда елементите на оградата и извършва строежа. Първоначално тя изгражда 10 км двуредова ограда - спрямо утвърдения проект на МВР.

Междувременно Министерски съвет приема второ постановление, в което се казва, че двуредовата ограда трябва да бъде заменена с вдноредова, заради засиления мигрантски натиск. Посочва се, че цената трябва да бъде намалена с поне 30 процента. 

За оградата в хасковския регион фирмата строител намалява себестойността точно с 30 процента и след кореспонденция с директора на гранична полиция и областния управител, продължава изграждането на оградата, но предлага вече свой нов проект за едноредова ограда. Този проект се различава от приетия от МВР проект за едноредова ограда ТИП А. 

- Кои са главните проблеми тук?
 - Оградата има за цел да възпрепятства влизането на мигранти, поради това и министерският съвет първоначално взима решение да е двуредова. Впоследствие, в района на хасковска област се изгражда едноредова, при това не по първоначалния проект на МВР. Частна фирма си променя проекта така, както преценява.

Границата е обект от националната сигурност. Намирам за странно една фирма да променя задание, направено от МВР. Кой е разрешил това да се случи и защо? Подобна ситуация може да се обясни с наличието на тежки корупционни практики, с търговия с национална сигурност. Дали има престъпление, ще кажат компетентните органи. Подаваме сигнал в прокуратурата. 

Преди няколко месеца в едно телевизионно студио казах, че бежанците преминават оградата като използват стълби, като я срязват. Тогава представител на днес управляващата партия отговори, че това е абсурдно. Преди два дни шефът на гранична полиция потвърди, че мигрантите използват стълби и режат оградите.

Важно е да отбележа, че двуредовата е значително по-сигурна.
 
- Споменахте, че има и промяна в цената. Каква е тя?
- Цената на едноредовата е намалена с 30%, поне според постановлението на МС. Но вече е имало сключен договор с дирмата, която изгражда оградата, Също така ние не знаем как фирмата е променила проекта за едноредова ограда. 

- Утре ще се разглежда законът за концесиите. Каква е официалната Ви позиция по тази тема?
- Това е един абсолютно лобистки закон, За който нямаше време да бъде обсъден сериозно дори в правната комисия. Законът беше приет в последните дни на предишния парламент, президентът наложи вето с аргумента, че интересите на държавата не са защитени. Днес този закон отново ще бъде приет с мнозинство, при това без никакъв обществен дебат. Това е скандално.

Интервю на Никол ИВАНОВА, БЛИЦ