Историческите образи и изкуственият интелект
Много е възможно да е вложил нещо от себе си, да е трябвало да съобрази цветовете с боите, с които разполага, или с изразните средства, собствените умения или да представя съобразно съществуващ идеален образ
Всяко създаване на образ е интерпретация, защото авторът влага нещо от себе си. Дори фотографията представя гледна точка, пише "Труд".
Във всяко творчество е вложено субективизъм, когато има човешка намеса.
Но какво се случва, когато образ създава изкуственият интелект? Той генерира в съответствие със зададените му параметри. Ако му е заложено да създава варианти, разбира се ще прави такива. Ако му е заложено да прави точно копие, ще го предаде възможно най-достоверно, според възможностите, с които разполага.
Създаването на исторически образи с изкуствен интелект предполага и налага използването на интерпретация и творчество. Причината е, че много често нямаме почти никакви сведения за външния вид и облекло на хората от миналото, особено по-назад във времето.
Дори, когато имаме запазени няколко образа на историческа фигура, като например на българския цар Иван Александър (1331-1371), се наблюдават разлики. Това се дължи на редица фактори, като това дали художникът е виждал на живо владетелят, дали е имал точна представа или е копирал друг по-стар образ.
Много е възможно да е вложил нещо от себе си, да е трябвало да съобрази цветовете с боите, с които разполага, или с изразните средства, собствените умения или да представя съобразно съществуващ идеален образ. Всичко това оставя редица възможности за отклонение от образа на реално съществуващия човек.
Така се получава и с изкуствения интелект. Той създава изображения според заданието и информацията, с която разполага. За другото прилага "творчество" според това, което има налично като данни.
Той сглобява картина, като използва различни елементи от подадената му информация - очертания, цветове, стил, пол, възраст. Но най-често не взима всичко предвид. На този етап му е трудно да "разбере", когато му се зададат прекалено много детайли в описанието.
Но се учи, и то удивително бързо. Генерира варианти на изображения с голяма скорост, рисуването на които от човек би отнело много време. Дава възможности за бързи промени и редакции.
Така че използването му има своите плюсове. Макар да не може напълно да представи реалният образ, то максимално може да се доближи до него, според зададените данни и опита, който е натрупал.
Разбира се, по детайлите, аксесоарите и другите елементи има още доста работа. Но много бързо напредва и вероятно скоро това ще е съвсем преодолимо. Стига самите ние да знаем кое точно е историческо достоверно и да не му задаваме грешни и объркващи данни. Защото тогава ще получаваме и повече неверни и изкривени резултати.
Реално рисунките и картините, създадени от хора са също такава интерпретация. Разликата е, че повече от наличната информация за детайлите е взета предвид.
Но все пак остава интерпретация и дори в много популярни изображения, като в това на цар Симеон, е заложено много, което е копирано от образите на византийските императори и е резултат от творчество.
Това не намалява неговото значение, но и не може да се приеме за напълно исторически достоверно. Положението със създадените от изкуствения интелект образи е същото. В крайна сметка хората одобряват и приемат за реалистични повече тези изображения, които отговарят на създадени вече за тях представи в собствените им глави или в общественото пространство.
Затова и изкуственият интелект по подразбиране представя хората по-красиви, отколкото са или са били. Разбира се, ако много държите да е друго, може да зададете съответните параметри и да получите друг ефект.
Все пак хора, които са отблъскващи на външен вид не биха били особено харесвани или възприемани добре. Дори, когато човек рисува например дъщеря на владетел, би я представил възможно по-красива, според собствените си творчески възможности.
Така че създадените от изкуствен интелект исторически образи няма как да бъдат напълно вярно отражение на реално съществуващ човек или събитие. Но и всяко пресъздаване от човека е субективно. Затова имаме избор.
Може да се наслаждаваме на пресъздаването на картините от миналото или да ги отричаме. Те се появяват като интерпретация и отражение на отминала действителност, в която дори директно да имаме възможност да надникнем, пак ще пречупим видяното през своето съзнание и може да го променим
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
0 Коментара: