За първи път по предварителни данни София е влязла в средногодишната норма за фини прахови частици от 40 микрограма на куб. м на всички 6 измервателни станции през 2019 г.

На две от тях е постигнато и съответствие с допустимия брой дни превишения на средноденонощната норма.
 
Това сочат предварителните данни на Столичната община, съобщи зам.-кметът по екология Йоана Христова.

"Това е успех и показва, че всички мерки, които предприемаме, дават резултат", добави тя. Започва и работата по разработване на нова програма за подобряване на качеството на въздуха в София.

Тя трябва да в готова до края на годината и да влезе в сила през 2021 г.
 
Новите мерки ще действат до 2026 г. Екипът, който ще разработи програмата, трябва да направи анализ дали включването на мерки като безплатен градски транспорт например в дни с мръсен въздух ще има нужния траен ефект.

Част от новата програма е и прогнозно моделиране на зони с ниски емисии.

"Това може да са улици или цели карета с пълна забрана от влизане на автомобили или частична - за определени категории коли с по-нисък екостандарт|".
 
"Трябва да се определи какъв да е обхватът на тези зони, дали да са постоянни или временни. Ще се направи прогнозно моделиране и предстои да видим какво ще предложат експертите”, уточни Христова.

Действащата програма за качеството на въздуха включва над 100 мерки.
 
Сред тях са подмяната на старите отоплителни уреди на общо 20 000 домакинства, ползващи дърва и въглища, в следващите 3 г. и монтирането на до 2000 филтъра на комините на жилищни сгради приоритетно в районите "Слатина" и "Красна поляна", а след това и в други.

Част от програмата е и разширението на метрото. Новата трета линия, която предстои да бъде пусната, ще пести 11 000 т. вредни емисии годишно.
 
За по-привлекателен градски транспорт, който да накара повече софиянци да го ползват и да оставят колите си, в последните години бяха доставени 268 газови автобуса и 20 електробуса.

Всяка година общината засажда над 2000 дървета и залесява по 370 дка горски терени.

По инициатива на Столичната община и на кмета Йорданка Фандъкова бе променен стандартът за твърдите горива, ползвани за битово отопление, за да се намали замърсяването.
 
На финала е и въвеждането на екостикери за автомобилите, което да позволи в дни с мръсен въздух общините да ограничават движението на коли с нисък екостандарт. Предложено е също така и инкриминиране на горенето на отпадъци.