Каква е реалната картинка на автопарка у нас?
Eковинетките ще дадат отговорите, категоричен е депутатът от ГЕРБ Станислав Иванов
Кой е Станислав Иванов?
Той е роден на 25 октомври 1973 г. в Карнобат. Икономист по образование. Владее английски език. Зам.-председател на комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в НС
Какво още каза той може да видите в интервюто му, което даде пред Яна Йорданова от в. Монитор.
- Г-н Иванов, ековинетки в три цвята ще маркират автомобилите до няколко месеца. Откъде дойде идеята?
- Всъщност колко цвята ще бъдат тези винетки ще бъде записано в наредбата накрая. Това не е същественото. Подобна практика в момента има в два града в Германия, като предстои да се въведе и в други. Цветовете на стикерите, които ще бъдат залепени на автомобилите, ще дават право на кметовете да ограничават движението на колите в определени дни, в центровете на градовете или пък в целия град от гледна точка на нивото на изхвърлени газове. По-важното е, че стикерите ще бъдат поставяни при годишния преглед, който се извършва за всеки автомобил, и след измерване на нивото на изхвърлени газове.
- Всъщност такава винетна система се използва и във Франция, като видът на винетката се определя от годината на производство и двигателя на автомобила. Но доколко ефикасна ще е тук при условие, че българинът масово кара стари коли?
- Такава система има и в Италия, но разликата при нас ще е, че ще е на база на реално изхвърлени газове, докато в Германия е на база на евростандарта. У нас, знаете, че много автомобили нямат катализатори и затова се налага да се въведе по-строга мярка. Но това, че колата е стара, няма значение. Трябва да се проследи количеството на фините прахови частици, които се изхвърлят във въздуха, и кои коли ще бъдат ограничавани, ако се налага. Затова кметовете ще решават дали ще въведат мярката. Това ще доведе до намаляване на фините прахови частици в атмосферния въздух, което е много важно. Трябва да имате предвид, че проблем в Западна Европа са емисиите от въглероден диоксид, докато у нас са фините прахови частици. Нивата и на двете ще бъдат следени и ще се налагат глоби. Но както казах, мярката е само за определени дни, когато имаме завишение на фините прахови частици.
- А проучвали ли сте колко шофьори ще засегне мярката?
- Не мога да кажа, защото предстои да се установи на годишните технически прегледи, които ще се извършат. Надявам се до 2-3 месеца мярката да стане факт и тогава ще имаме картина за реалното състояние на автопарка в България. Затова искам отново да изтъкна, че ако една кола има катализатор, няма проблем да се движи в страната.
- Знаете ли колко коли у нас са с премахнати катализатори обаче?
- Не мога да кажа. Не разполагам с такава информация.
- Появи се информация, че около 130 000 коли се предлагат на пазара с премахнати или неработещи катализатори. Това доколко е реално?
- Лично аз не разполагам с такива данни.
- Периодично в публичното пространство се дискутира идеята старите коли да плащат по-високи данъци или по-скъпи винетки, защото замърсяват повече. Вие привърженик ли сте на това, редно ли е?
- Кметовете на населени места би трябвало да преценят това. Те могат да налагат и такива мерки, но предполагам, че за момента мярката със стикерите, която ще въведем, е достатъчна. Така че градоначалниците си преценяват какво ще предприемат.
- Смятате ли, че това ще мотивира хората да си купуват по-нови коли, които да не замърсяват?
- За мен няма голямо значение дали колата е стара, ако е снабдена с катализатори и филтри, не виждам проблем. Дори в момента се получава така, че ако закупиш автомобил от Германия, който е на няколко години, той е в по-добро състояние от по-нова кола, експлоатирана у нас. Това е субективно, не можем да разграничаваме автомобилите. Затова е добре нещата да се преценят на място, след като се види нивото на изхвърлените газове. Всичко друго не почива на някакви технически параметри.
- Доколко е добре винетката да се плаща според километър, а не за време, както се обсъжда в Европарламента?
- Това касае товарните автомобили за изминал пробег. Другите автомобили ще бъдат с електронна винетка, която се заплаща за определен период. Но тогава ще има повече възможност за гъвкавост при плащането, защото ще може да се прави за по-кратки срокове. При електронна винетка няма да има нужда от отпечатване на стикери, залепване на стъклото. Те ще дават всякаква информация за автомобила - дали има „Гражданска отговорност” и др. Знаете, че в момента под 20 евро излиза преминаването през България, докато в Сърбия е двойно по-скъпо. Заради това ми се струва, че е по-реално както има европейско изискване замърсителят да плаща, това да важи и за шофьорите, които най-много увреждат пътната настилка.
- Почивните дни бяха белязани отново с много катастрофи. Непрекъснато се дискутират мерки, но какво наистина е решението? Знаете и че законът сега се разделя на три, това правилно решение ли е според вас?
- Така е, според мен е правилно, че законът се разделя, защото в момента е натоварен с много теми, които не касаят движението по пътищата. Например обучението на водачите няма нужда да бъде в този закон. Автомобилите и сервизите също. В закона трябва да са включени само пътните знаци, маркировката, административните мерки, глоби. Що се отнася до жертвите от катастрофи, те наистина са много. Но трябва да отчетем, че през последните години все пак има тенденция към намаляване. Според евродиректива до 2020 година трябва да се намалят наполовина. За момента общо взето я изпълняваме. Но тук трябва да изтъкнем и премахването на камерите. Те доведоха до увеличаване броя на загиналите от 600 на 700 годишно. Миналата година отново ги въведохме, надявам се, че заедно с другите мерки, които предприехме, ще доведе до намаляване на жертвите. С една мярка няма как да бъде постигнат ефект.
- Знаете, че стационарните камери обаче са малко.
- Така е, но предстои да бъдат въведени още. Имаме и нов тип камери, които засичат всяка една кола. Това нещо ще дисциплинира допълнително водачите.
Последвайте ни
0 Коментара: