Камарата на строителите в България: Държавата ни дължи 1 млрд. лв.
Забавените плащания водят до междуфирмена задлъжнялост, защото компаниите няма как да не платят ДДС или пък заплатите на своите работници
От встъпването в длъжност на служебния министър арх. Виолета Комитова са спрени всички разплащания към компаниите, като оправданието е, че има платени аванси, допълни изпълнителният директор на КСБ Валентин Николов.
Тези действия само показват, че арх. Комитова явно не разбира инвестиционния процес. Защото за да се продължи със следващи етапи от строителството първо трябва да бъдат одобрени и актувани разходите по предходните, тоест плащанията да бъдат одобрени и приспаднати от вече платените аванси, обясни Николов.
Когато това не се случва съответно се блокира целият инвестиционен процес, обясниха от бизнеса. Освен държавата общините също дължат стотици хиляди лева на строително бранш за вече изпълнени дейности по договори.
От неразплатените 1 млрд. лв. са актувани и одобрени от възложителите близо 700 млн. лв. По тях компаниите дължат ДДС до 5 дни, след като са фактурирани сумите. Тоест те внасят тези пари в бюджета, а има плащания от страна на държавата към фирмите забавени с над година-година и половина, обясни инж. Терзиев.
Той допълни, че именно заради това 300 млн. лв. вече извършени строително-монажни дейности не се актуват от фирмите и не се фактурират като такива. Освен това забавените плащания водят до междуфирмена задлъжнялост, защото компаниите няма как да не платят ДДС или пък заплатите на своите работници, заяви Терзиев.
Имаме сигнали, че държавните институции отказват да актуват и приемат вече извършени строително-монтажни дейности, а освен това са спрели и работата по всички обществени поръчки във ВиК и пътния сектор, допълниха от бизнеса. Те са поискали среща преди две седмици с новото ръководство на пътната агенция, назначено от служебния министър Комитова, но досега не само не е организирана такава, но дори и нямат отговор, обясни Николов.
Авансите за магистрали са гарантирани
Авансовите плащания, както за изграждане на магистрала „Хемус“, така и по всички останали строителни договори са гарантирани неколкократно. Образно казано инвеститорът си е вързал гащите по 25 начина, обясни председателят на УС Камарата на строителите в България (КСБ) инж. Илиян Терзиев.
Застрахователните полици, ползвани за гарантиране на авансите по магистралата са също толкова сигурни, колкото и банковите гаранции, но струват два пъти повече на строителите. Защото банковите гаранции са обезпечени с имущество и собственост на фирмите, но след като възможностите за активни такива се изчерпват се сключват застрахователни полици, а дружествата ги продават значително по-скъпо, обясни Терзиев.
Освен това още при започване на договора фирмите депозират 3 на сто от стойността на целия контракт като банкова гаранция. Следват банкови гаранции или застраховки по авансовите плащания.
Освен това 6-7 на сто от парите по контракта остават блокирани с години, тъй като с тях се гарантира качеството и отстраняване на евентуални проблеми от 5 до 10 години, а понякога и за по-дълъг период, обясни Терзиев. Така че реални няма риск за държавата, а само ползи.
Авансовите плащания обичайно са повече тегоба за строителя, който трябва така да усвои тези средства, че да си гарантира, че повишаването на строителните материали впоследствие няма да е пагубно за работата му.
През последните години цените на строителните материали и суровини са толкова поскъпнали, че асоциацията на строителните предприемачи в Европа дори 3е изпратила писмо до Брюксел, че това поскъпване застрашава цялата европейска програма за възстановяване, обясниха още от КСБ.
Нападките срещу сектора са политическо говорене без доказателства
Нападките срещу строителния сектор са само политическо говорене без нито едно посочено доказателство за реална вина на конкретни компании.
Мислехме, че времето на колективната вина е изтекло, но в момента се опитват да ни вменят такава, заяви изпълнителният директор на Камарата на строителите в България Валентин Николов. Ние не сме част от предизборната битка, но сме въвлечени против волята ни в кампания и на наш гръб се опитват да извлекат дивиденти, категорични са от бизнеса.
От Камарата на строителите в България за пореден път през последните години настояха да се изчисти така законодателството, че всеки участник в строително-инвестиционни процес – проектант, строителен надзор, изпълнител, възложител и инвеститор да носят отговорност за действията си.
Лъжите, изговорени през последните два месеца, спекулациите и митовете ни принудиха да говорим, тъй като от обвиненията, че всички сме крадци или че сме роби са засегнати близо 300 000 души, заети в сектора, обясни Николов.
Ние не се занимаваме с политика и нямаме такова намерение, подчерта той. Изморихме се да ни използват за политически цели и да ни викат „крадци“, подчерта Николов. Той подчерта, че по нито едно от обвиненията за злоупотреби досега не е представено и едно доказателство.
Последвайте ни
3 Коментара: