Столичният кмет Йорданка Фандъкова е предприела редица действия за обновяване на превозните средства в градския транспорт. По този повод потърсихме кметицата, с която разговаряме и за новата електронна тикет система, метрото и електромобилите. Ето как г-жа Фандъкова отговори на въпросите на Ивайло Крачунов.
- Г-жо Фандъкова, с какви нови превозни средства ще бъде обновен градският транспорт?
- Един от най-важните приоритети на Столична община е обновяването на градския транспорт. 
     
Целта е градският транспорт да стане по-привлекателен и да се стимулират повече хора да слязат от колите си. Това е основна наша мярка за подобряване на качеството на въздуха в града.

През последните години обновихме 60% от автобусите. Продължаваме с тази мащабна програма. До няколко дни се подписва договор за доставка на 20 електробуса за София. Очакваме още до края на годината новите превозни средства да бъдат пуснати в експлоатация по линиите на Градския транспорт.
 
До средата на април се подписва договор за 60 нови автобуса на природен газ.
Обявихме и процедура за доставка на нови 22 автобуса на природен газ и закупуване на 60 нови съчленени автобуса с дължина по 12 метра, които също са на природен газ. До 2 май е срокът за подаване на оферти.


- Все повече българи се стремят да живеят екологично. По какъв начин ще стимулирате използването на повече електромобили по улиците на града?
- Насърчаваме използване на електромобилността в града. Подкрепяме това с разработване на нова схема за разполагане на зарядни станции. 

Столичният общински съвет прие схема с над 60 места за нови зарядни станции.
 
Електромобилите са освободени от такси, когато паркират в синята и зелената зона на града, както и от пътен данък.
 
Това са стимулите, с които държавата и общината насърчават използването на този вид транспорт.

- Доволна ли сте от темповете, с които продължава изграждането на метрото?
 
- Най-големият и важен проект на Столична община е разширяване на метрото. 
 
До края на 2019 година ще бъдат пуснати участъците от третата линия на метрото. С третата линия метрото ще заеме около 50% от градския транспорт и ще превозва около половин милион пътници дневно.
 
През юли т.г. очакваме в София да бъдат доставени първите 5 метровлака, които в момента се изпробват в Германия. Строителството върви в график и заедно с метрото, подобряваме и средата в кварталите, през които то минава.
 
Паралелно с това през тази година започваме и реконструкции на важни трамвайни линии по булевард „Цар Борис Трети“, улица „Каменеделска“ и булевард „Граф Игнатиев“. 
 
Заедно с това очакваме и приключване на процедурата за доставка на 13 нови трамвая, като част от проекта за интегриран градски транспорт, финансиран по програма „Региони в растеж“.

- Столичният общински съвет стартира и процедурата за новата тикет система. Какви ще са удобствата, които тя ще предложи на хората, които се возят в градския транспорт?
- Центърът за градска мобилност има отговорната задача да проведе прозрачна процедура за избор на изпълнител на тикет системата.

Въвеждането на тази система ще осигури по-голямо удобство на пътниците в  градския транспорт.
 
Електронна система на таксуване има в почти всички градове в Европа. Предстои тикет системата да бъде въведена и в София и разчитам, че ЦГМ ще се справи със сериозната задача, която е поставена след решение на Столичния общински съвет. 

 
- Броят на гратисчиите в градския транспорт през 2017 година е намалял с 48%. Очаквате ли процентът им да спадне допълнително след въвеждането на тикет системата?
- Една от целите на електронната система за таксуване е да направи по-справедлива стойността на пътуването в градския транспорт, като то вече да се заплаща на базата по изминато разстояние или на базата на времето, прекарано в него. 
 
Електронната система ще привлече повече пътници в средствата на градския транспорт и ще намали броя на гратисните пътувания.

Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!