Шефът на ЦГМ с горещи новини пред БЛИЦ TV за паяците, синята и зелената зона и бричките! Петров разкри предимствата на тикет системата!
Тикет системата ще вдигне качеството на градския транспорт и ще изкорени гратисчиите, категоричен е Христиан Петров в интервю пред Ивайло Крачунов
- Ние, както и всички граждани, когато видим кола, паркирала на тротоар или върху инвалидно място, първата ни реакция е този защо е паркирал там? И след това искаме колата му да бъде преместена.
Нарушители в столицата има и се надяваме максимално да се справим с тях. Това е една от основните ни дейности.
Друга дейност, с която се опитваме да контролираме потока от автомобили към центъра на София, е въвеждането на синя и зелена зона. Искам да подчертая, че това става винаги след решение на Столичния общински съвет.
Както знаете, сега се обсъжда допълнително разширяване на зелената зона. Това са наказателни мерки, които обаче във времето са доказали своя ефект.
И ще ви дам един пример с улица „Милин камък“, на която преди време колите едвам успяваха да се разминат в двете посоки, а тротоарите бяха заети от автомобили, в момента е приятна улица, на която човек може да си намери място за паркиране, благодарение на зелената зона. Живущите там са изключително доволни.
- Водите ли статистика по колко автомобила на ден са принудително репатрирани?
- Да. През изминалата седмица от улиците на града са репатрирани между 96 и 171 коли. В неделя са били вдигнати 29 автомобила, повечето от които са затруднявали движението на градския транспорт.
-След разширяването на зоните за паркиране научиха ли се столичани и гостите на града да ползват повече средствата на градския транспорт?
-Това, което се опитваме и намира израз с последователната политика на Столична община, е да подобряваме постоянно градския транспорт. Защото, за да накараме хората да слязат от личните си автомобили и да използват градския транспорт, трябва да им се предложи качествена услуга.
По тази причина се удължават линиите на метрото и се подновява паркът на градския транспорт.
Ръстът в продажбата на абонаментни карти показва, че хората ползват все повече градския транспорт. Годишната абонаментна карта, която струва 365 лева, е най-изгодният превозен документ, защото излиза по един лев на ден.
Когато аз започнах работа, имаше 250 продадени годишни абонаментни карти, през м.г. броят им достигна 25 000, а след това се увеличи до 45 000 – 50 000. Това показва, че доста хора се пренасочват към ползването на градския транспорт и закупуването на абонаментни карти.
- Въздухът в София достига най-отровни нива в сравнение с останалите европейски столици. Достатъчно мерки ли взима държавата и Столична община, за да опази чистия въздух?
- Всеки, включително аз и Вие, иска да диша по-чист въздух. За това няма две мнения.
За да се случи това, трябва да се предприемат серия от стъпки. Това, което прави общината, е да осигури градски транспорт, за да може хората да се откажат от автомобилите си и да имат алтернатива на придвижване.
Преди месец пуснахме зеления билет, който дава възможност на хората за 1 лев да ползват всички линии в рамките на един ден.
В новата наредба за градския транспорт, която ще се гласува през идните седмици, е предвидено въвеждането на т.нар. бял билет. Той ще започне да работи, когато промените в законодателството се случат на национално ниво.
Разширяването на зелената зона също вкарва ред и изчиства от кварталите на града автомобилите, които не се ползват редовно и замърсяват въздуха. - Ще бъдат ли изчистени бричките на по 20-30 и 40 години, които не само тровят въздуха, но и затрудняват трафика в центъра на София?
- Надявам се, че във времето това ще се случи! Аз виждам, че има много коли, които са репатрирани и никой не си ги търси, така да се каже това са брички, които са изоставени.
-Какво се случва с вдигнатите от паяците коли, които собствениците им не си ги поискват?
-Такива коли се извеждат от употреба съвместно със Столичния инспекторат и отиват на скрап.
Това се случва, след като през един доста дълъг период от време никой не ги е потърсил. Това е мярката, която ни е позволена от закона и ни дава възможност да се отървем от подобен род коли.
- Столичната община направи първи стъпки за въвеждане на тикет системата. Кога очаквате тикет системата да бъде въведена в превозните средства на градския транспорт, които са около 1300?
- Много сме доволни от факта, че достигнахме етапа, през който бяха подадени оферти за тикет системата. Преди това в продължение на една година се разхождахме между КЗК и ВАС, тъй като имаше по 3 обжалвания в двете институции.
Такива забавяния за въвеждането на една толкова важна система бяха изключително неприятни за всички нас, защото сме потърпевши.
- Тикет системата ще даде възможност за много по-удобно пътуване и по-справедливо таксуване, защото то ще се базира или на време, което се прекарва в градския транспорт, или на базата на изминатото разстояние в него. С перфораторите това нямаше как да се случи.
Друго важно предимство на тикет системата е, че тя ще осигури много повече сигурност на всички участници в градския транспорт, тъй като ще има видеонаблюдение.
- Къде ще бъде разположено видеонаблюдението в метрото, автобусите, трамваите и тролейбусите?
- Във всеки един тролейбус, автобус, трамваи и метровлак ще има монтирани по няколко камери. Те ще следят какво се случва в превозните средства.
Видеонаблюдението ще може да доказва случаи на насилие над контрольори, ако се случи, за да могат след това да се намесят и другите органи.
Камерите ще гарантират сигурност и на пътниците.
- Тикет системата действа от години в много европейски държави, а въвеждането й в България се забави. Кога очаквате тикет системата реално да заработи?
- Истина е, че тикет системата се забави. Получили сме 10 много сериозни оферти, които сме предоставили на Комисията към Столична община, която е съставена от 15 човека. От тях 7 са представители на Столичния общински съвет, един е от Столична община, а другите 7 са експерти от Центъра за градска мобилност.
Пред Комисията има 3 месеца, през които те трябва да разгледат офертите и след това да излязат с предложение за класиране и избран изпълнител.
Заложили сме срок от 2 години, в които изпълнителят на проекта трябва да изгради тикет системата.
След като бъде подписан договор за изпълнение, ще можем да се ангажираме с конкретен срок, през който тикет системата да заработи.
- Данните от 2017 година показват спад с 45% на гратисчиите. До какъв процент смятате, че ще намалеят пътниците, които пътуват без билет, след като тикет системата бъде въведена?
- Това, което се надявам с въвеждането на тикет системата, е, че първо ще предложим по-високо качество на услугата, да можем да имаме по-гъвкава тарифна политика и да улесним хората как да си зареждат превозните документи.
Паралелно с това ще можем да измерваме къде точно има гратисчии. Това ще стане по няколко начина. Столичната община е предложила въвеждането на броячи, които ще следят колко пътници пътуват в превозните средства.
Планирано е такъв софтуер и хардуер да бъде инсталиран.
Това ще ни даде възможност да следим колко човека са се качили в едно превозно средство, колко са слезли от него и колко са се чекирали. Това ще ни позволи да следим къде има гратисчии и да насочим контрольорите към тях, за да изкореним този неприятен феномен.
- По какъв начин ще става плащането при тикет системата?
- Това, което сме предвидили, е носителят на който да бъде качен превозният документ да не бъде ограничен. Т.е. да могат да се използват мобилни телефони, кредитни и дебитни карти.
Системата не е затворена, а отворена и цели максимално да улесни гражданите.
Искаме да създадем удобство на гражданите, както направихме при плащането в зоните за паркиране, което става с талон за паркиране, SMS или през мобилното приложение.
По същия начин искаме да улесним гражданите и при плащането на превозните документи след въвеждане на тикет системата.
Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ
ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!
Последвайте ни