Само няколко седмици преди официалното откриване на туристическия сезон по черноморските ни курорти начело със Слънчев бряг продължават да се извършват промени. Паралелно с това известни хотелски вериги от цял свят проявяват интерес към инвестиции в България. По горещите теми потърсихме мнението на министъра на туризма Николина Ангелкова. Ето как тя отговори на въпросите на Ивайло Крачунов.
- Г-жо Ангелкова, каква е готовността на Министерство на туризма за откриване на летния туристически сезон?
- Министерството се подготвя за летния туристически сезон още от началото на предишния, особено що се касае до резервации, планиране на почивки и т.н.
По отношение на реалната подготовка на място, предстоят ни срещи с контролните органи, които организираме всяка година във Варна, Бургас и Добрич. Целта е да осигурим спокойна почивка на туристите и да гарантираме сигурността им.

Вече има предварителни разговори както с МВР, така и с Комисията за защита на потребителите, Агенцията по безопасност на храните и регионалните здравни инспекции.

Министерството на туризма продължава със засилените проверки по отношение на стопанисване на плажовете. Миналата година тези проверки бяха около 400, а тази ще са повече.

- Очаквате ли увеличаване на броя на туристите по морските курорти?
- Да, очаквам. Ранните анализи показват ръст между 5 и 10% по отношение на чуждестранните туристи за целия летен сезон.
Миналата година имахме ръст от 5.7%, което означава, че 5 300 000 чужди туристи са посетили страната ни през лятото на 2017 г.
Тази година очакваме тенденцията да се запази, още повече че анализите ни се потвърждават, както от големите туроператори, така и от хотелите, които ни информират как вървят при тях ранните записвания.
Информацията ни се потвърди и от срещите, които проведох в рамките на Г-20 в Аржентина с главния изпълнителен директор на „Туи“ и с главния изпълнителен директор на „Томас Кук“. Двамата ми съобщиха, че ръстовете при тях по отношение на чужденците за България са с повече от 10%.

- С какви новини се връщате от Аржентина?
- На първо място искам да благодаря на моя колега от Аржентина Густаво Сантос за възможността да присъствам на срещата на министрите в рамките на Г-20.

На форума за първи път се прие декларация с подчертано туристическа насоченост. Т.е. туризмът вече се приема като приоритет на големите икономики – нещо, което се случва за първи път.

Останах доста поласкана, че голяма част от моите колеги са забелязали усилията, които полагаме. България върви с голям ръст нагоре през последните две години. Това беше подчертано на срещата с големите хотелски вериги, като „Мариот“. Имах честта да се срещна с президента и главен изпълнителен директор на „Мариот“ г-н Арне Соренсон.
 
Веригата стартира първия си хотел в София – „Мариот Интернешънъл“. Соренсон каза, че предвид добрите резултати на България, разглежда възможността за изграждане на хотели и по Черноморието, което е голямо признание.

Разговарях и с главния изпълнителен директор на „Мандарин“. Това е верига от изключително висок клас, която също гледа към България за построяване на затворени комплекси за висок клас туристи.
 
Очакваме и изграждане на нови хотели от групата „Хилтън“. В тази връзка се срещнах с ръководството на тази верига.
 
Нагласите на известните хотелски вериги за инвестиции в България показват, че ние сме на прав път.
 
Със сигурност моя голяма отговорност и ангажимент ще е да продължим да работим по този начин – изпреварващо откакто е създадено министерството и да рекламираме следващите сезони.
 
В момента с „Туи“ и „Томас Кук“ работим и договаряме как ще работим за лято 2019 г. Ръководителите на двете фирми за първи път поискаха от нас да начертаем 3 и 5 – годишни планове, което е знак за голямо доверие.
 
- Влязохте в битка с вицепремиера Валери Симеонов, който настояваше за премахване на всички преместваеми обекти по черноморските курорти. Успяхте да надделеете и да се достигне до частичното събаряне на този вид съоръжения. Каква е ситуацията с преместваемите обекти в момента?
- Не бих казала, че някой е надделял в една или друга теза. Изключително важно за Министерството на туризма е да се вслуша в гласа на потребителите и на бизнеса, особено на малкия и среден бизнес.
 
В края на м.г. проведохме широко обществено обсъждане за предложенията, които се предлагаха за пълното премахване на преместваемите обекти.
 
Обществените нагласи на хората, които работят по Черноморието са категорично против да бъдат напълно премахнати преместваемите обекти по курортите и плажовете. Всички те подкрепиха изцяло нашите предложения за регулация.

Тезата, че всички преместваеми обекти трябва да бъдат премахнати от курортите и преместени в хотелите противоречи на свободната пазарна икономика. Живеем в свободна икономика и трябва да има конкурентно начало.

И двамата с вицепремиера работим за устойчиво развитие на туризма.
100% трябва да бъдат спазени изискванията на закона и затова стриктно следим за регулацията на преместваемите съоръжения. Незаконните съоръжения трябва да бъдат премахнати. В тази връзка продължава разчистването на преместваеми обекти от плаж Слънчев бряг- Север, чиято концесия прекратих преди 2 години, защото обектите на място не отговаряха на одобрената схема и то с цели 8000 кв. м.
 
Ако заедно с Вас се разходим по крайбрежната алея на  Слънчев бряг, Вие ще видите, че от страната на плажа преместваемите обекти са премахнати. Онзи ден от там бяха премахнати 1600 кв. м. преместваеми обекти – заведения и ресторанти, които не отговаряха на законовите изисквания.
 
От другата страна на алеята, там където са хотелите има над 250 преместваеми обекти, които са на територията на частни имоти. Те са разрешени от общината и държавата няма нищо общо с тях, защото са частни имоти, както и дружеството „Слънчев бряг“ АД, което управлява инфраструктурата.
 
Няма как да мерим с двоен аршин! Ако има правила, те трябва да важат за абсолютно всички. Не само за „Слънчев бряг“ АД, не само за концесионерите по плажовете, а за всички, включително и за хотелиерите. Така че сергиите, които ще видим в Слънчев бряг това лято, ще са основно в частни имоти, защото имат необходимите разрешителни. Дори в един хотел има случай на над 56 обекта! Нали разбирате за какво става въпрос?
Това, с което можем да се борим и ще го направим по категоричен начин е по алеята да няма щендери, на които да бъде поставена стока и да заемат тротоарите и улиците, което преди това се случваше.
 
Тези промени със сигурност ще доведат до положителна промяна във визията на курортите по Черноморието, особено в Слънчев бряг.
 
- Преди повече от 6 години министър-председателят Борисов се съобрази с тенденцията в Европа и забрани тютюнопушенето в заведенията, въпреки голямата вътрешна съпротива. Вицепремиерът Симеонов, обаче предлага тази забрана да бъде отменена. Има ли риск, ако пушенето в обществените места бъде разрешено, България да постъпи като ориенталска държава?
- Мога да изкажа личното си мнение. Аз не пуша и съм против тютюнопушенето в заведенията за хранене.
 
Изцяло подкрепям позицията на премиера. Знаете, че през 2012 година това беше изключително трудно решение.
 
В цяла Европа има решение, с което се забранява тютюнопушенето в местата за обществено хранене и е редно така да остане, защото на първо място касае здравето на хората.
 
Мисля, че тази забрана няма да се отрази негативно на туризма, защото има ръст на туристите, които посещават нашите хотели, както и на тези, които посещават ресторантите.
 
Не смятам, че трябва да се разрешава тютюнопушенето на обществените места. Винаги, когато подобна тема се дискутира или се поставя на масата, тя трябва да бъде широко обществено обсъдена.

- Ще успеете ли да реализирате идеята си в България да пристигат на почивка по-заможни туристи от Европа с привличане на световноизвестни хотелски вериги като "Мариот", "Мандарин" и "Хилтън"?
- Да, смятам, че това ще се случи в близките 5 години. Дългосрочната ни цел е тази идея да бъде реализирана в рамките на 10 години.
 
Това вече се случи в Хърватска и Черна гора. Втората държава, независимо, че е сравнително малка като територия, може да се похвали с всички световни хотелски брандове.
 
Ние вървим по тези стъпки. "Мариот" има хотел в София и се оглежда за изграждане на нов по морето. Догодина врати ще отвори хотел от веригата "Хаят". Към България гледат "Джумейра" и "Риц Карлтън", които са част от групата "Мариот", както и "Фор сизънс".
 
Това са изключително реномирани брандове, които водят със себе си и заможни клиенти.
 
Освен построяването на хотели, не трябва да забравяме и авиокомпаниите, и в частност увеличаване честотата на самолетните линии към България от всичките ни летища.
 
В тази връзка работим много добре с министъра на транспорта Ивайло Московски.
 
Туристическият поток е свързан с това колко нови полети ще бъдат разкрити до нашата държава.
 
В рамките на срещата Г-20 в Аржентина имах възможност да се срещна и с главния изпълнителен директор на "Флай Емирейтс". Тази световна авиокомпания също гледа към България. На първо място "Флай Емирейтс" ще увеличи полетите си към България, освен това имат много сериозни намерение към нашия пазар.
 
Всичко това са малки, но важни стъпки, които показват, че България започва да променя знанието за себе си като евтина дестинация, което битуваше отпреди 3-4 години.
 
В момента на България се гледа като на дестинация, която предлага висококачествен продукт на разумна цена. И аз смятам, че в един период от 5-10 години, така както сме го заложили в нашата стратегия за устойчиво развитие на туризма, ще запълним и нишата за привличане на висок клас туристи.

Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!