Минимум още две години ще продължат задръстванията и тапите по готовите участъци на магистрала “Хемус”, пише “Труд”. Причината е, че предстоят ремонти на два от тунелите по трасето - “Топли дол” и “Правешки ханове”.

През това лято в пиковите часове и дни автомобилите чакаха с часове, за да преминат по основния път между София и Варна заради ремонта на тунела “Витиня”, който продължава и в момента и след удължаване на сроковете се очаква да приключи в края на септември.

Догодина обаче в разгара на летния сезон ще текат новите ремонти на съоръженията, изградени през 80-те.

Туризмът и икономиката на Североизточна България страдат от години, тъй като освен че близо 50 г. магистрала “Хемус” не е изградена докарай (строителството є започва през октомври 1974 г.), но и през последните десетилетия съществуващите отсечки неизменно се ремонтират цяло лято. Това забавя предвиждането и пренасочва трафика основно към Бургас, като дори пътуващите за Варна предпочитат да минат през магистрала “Тракия”, а после да отбият през Ришкия проход например.

През последната близо година замръзна и изграждането на новите отсечки на магистрала “Хемус”, след като от кабинета “Петков” отказаха да се разплащат с компаниите, които са сключили договори с държавната фирма “Автомагистрала” ЕАД, която движи проекта за доставка на строителна техника и материали.

Служебният регионален министър Иван Шишков неколкократно обеща, че “до дни” ще бъдат отпуснати пари от бюджета, за да продължи работата по новите участъци на “Хемус” и на скоростният път Видин-Ботевград, но до момента такива все още не са гласувани.

Автомобилите поне до 2024 г. ще трябва да чакат в задръствания дори по готовите отсечки на магистралата.

Офертите за строителните дейности по основния ремонт на тунелите “Топли дол” и “Правешки ханове” ще бъдат отворени на 8 септември, съобщиха от пътната агенция. Предвиденото време за изпълнение е 1,5 години, а прогнозната стойност - 75,5 млн. лв. без ДДС. Поръчката е разделена на две обособени позиции.

И двата тунела са изградени през 80-те години на миналия век. Основният ремонт на “Топли дол” предвижда поставяне на нов асфалт, вертикална и хоризонтална маркировка. Както и изграждане на нови хидроизолационна и отводнителна система, облицовка и тротоарни блокове в тръбата за София, а в тръбата за Варна - обновяване на пътното платно и разширение на тротоарите. Ще се изградят и две пешеходни евакуационни връзки между тръбите на тунела.

Тунел “Правешки ханове” ще е с нова облицовка, дренажна и хидроизолационна система и тротоарни блокове. Ще се ремонтират и напречните аварийни връзки между двете тръби.

Вчера бяха отворени и офертите за строителен надзор на обекта. И за двата тунела кандидатстват по 7 едни и същи фирми. Индикативната стойност на строителния надзор на “Топли дол” е 1,25 млн. лв., а на “Правешки ханове” - 1,39 млн. лв.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук