Всички частни ясли и градини не работят заради обявеното извънредно положение, затова не трябва да сизискват заплащането на цена за непредоставена услуга. Това се казва в позиция на Министерството на образованието и науката (МОН) и Комисията за защита на потребителите (КЗП).

В случаите, в които потребителите не могат да използват услуга, за която са заплатили, би следвало да могат да се възползват от правото си да им бъде възстановена заплатената авансово сума.

В периода, в който децата не могат да посещават съответните детски ясли и детски градини поради наложените ограничения, с цел защита на здравето им юридическите лица, предлагащи услугата чрез директорите на частните детски градини и ясли, могат да използват различен подход в зависимост от възможността за договаряне – възстановяване на платените суми, използване на платената цена за бъдещи периоди или др.

"Обективен факт е, че въпреки преустановяването на посещенията на децата в детските градини и ясли съществуват необходимоприсъщи разходи на институцията (наем на сграда, охрана, ток, интернет и др.), които следва да бъдат разплащани и за времето на извънредното положение, поради което е възможно прихващане на част от вече заплатената сума.

Страните могат, след постигнато съгласие във връзка с посоченото, да го оформят с подписване на анекс към договора за предоставянето на услугата, като юридическото лице, респ. директорът на институцията биха могли да предоставят и съпътстващ документ (ваучер, разписка и др.)", се казва още в позиция.

Обмудсманът Диана Ковачева е била също сезирана за проблема от граждани. Тя подчертава, че има родители, които са останали без работа.