Предстои след седмица Министерският съвет да приеме решение за забрана на вноса на отпадъци, които не могат да се превръщат в суровина. Това съобщи в парламента по време на изслушване министърът на околната среда и водите Асен Личев по време на дебати за вноса, съхранението и оползотворяването на битови опасни отпадъци и продукти от тях, както и за справяне с проблема с незаконните сметища.

Той описа проблема - през 2013 г. е имало 113 незаконни сметища, а към момента 43 общински депа не са закрити и ни предстои наказателна процедура от ЕК. Българските общини предлагат по 30-45 лв. Годишно генерираме 3 млн. битови отпадъци, 1 млн. от тях са смесени за изгаряне, на тях никой не им обръща внимание, общините са виновни, защо сепарацията на отпадъците не е достатъчна, обясни още Личев и даде пример с казуса, когато Турция спряла 11 камиона на границата с България - той поискал да забрани вносът от Турция и се оказало, че няма основание за това. 

"Един чиновник, един зам.-министър може да позволява, а забраняването не може да става от министър. Затова е приет 2021-2030 г. план за управление на отпадъците, защото не може ние да чистим други държави, за да бетонираме боклуци", заяви министърът.

Асен Личев посочи и проблем с изгарянето на отпадъци, когато поискал да забрани, ТЕЦ-овете скочили, защото били нужни. Министърът даде пример с италианска мафия и проблема с боклука в страната.

"След като на операторите са плащани по 300 на тон да изгарят отпадъци, поевтиня ли електроенергията. КЕВР да обясни използват ли суровина с отрицателна себестойност, въпроси - абсолютно неизвестни, само личната изгода и частният интерес са довели до това", категоричен бе той. Личев посочи още, че правителството многократно прави опити италианците да си приберат отпадъка от страната, те обаче отказвали.

Депутатът от ИБГНИ Мая Манолова коментира темата, даде данни за увеличен внос на отпадъци, 14 431 са опасните отпадъци.

"България се превърна в сметище и на Европа, и на света, държава, в която се внасят огромни количества отпадъци, които не се съхраняват и третират правилно. Продължават струпани в Бобов дол и Плевен, без действия за тяхното отстраняване, търговия и печеливш бизнес, от който фирми до властта печелят добре, а заплахата за здравето е за българските граждани", поясни тя.

Тя посочи още, че е внесла законопроект за забрана за внос на отпадъци от трети страни. Това се превърна в обект на спор поне половин час по време на изслушването на министър Личев. Явор Божанков от БСП надигра Манолова, че БСП също предлагала решение чрез законопроект по темата още преди години.

"Нямате представа какви са потоците на отпадъци вътре в държавата, рециклирането е виртуално, гума, масла - над средно европейските, абсолютен фарс. Необходима е реформа, българската система позволява да се променя един вид отпадък в друг", каза Божанков.

"Манолова открадна няколко законопроекта, тя е рецидивист в това отношение, докато се снимаше лайв, ние внасяхме законопроекта", каза Божанков. А Димитър Делчев добави, че трябва да се декларира дали има частен интерес и свързаност с темата от страна на всеки депутат.
Асен Личев потвърди, че липсва държавна политика по отношение на генерирането на отпадъци на територията на България.

"Общините имат такси смет, които разрешават сметосъбиране и сметоизвозване, държавна политика няма и по отношение на това, че отпадъците са оставени в ръцете на частни фирми", каза екоминистърът. Запита риторично какво може да направи за три месеца и уточни, че на сайта на МОСВ има всеки ден информация какъв внос е влязъл в България.

В тази връзка Асен Личев е изпратил писмо до премиера за всички закони, свързани с околната среда и наказателни процедури, които трябва да бъдат внесени наново от този МС.

Въпросът за шлаката от ТЕЦ-Бобов дол поставиха от ДБ. Личев отговори, че ще съдейства с каквото може на кмета на Перник, препоръча му да изпрати писмо за съдействие в МОСВ. Министърът може да изпрати експерти да го консултират, тъй като няма други правомощия по закон, тъй като ТЕЦ-ът е юридическо лице.

"Не само сме изостанали в много показатели, но и в екологичното съзнание", категоричен е още Личев.