На “Ориент експрес” дънките са забранени
Най-прочутият машинист на влака е цар Борис Трети
От рубриката “Време за пътуване” на вестник “Над 55” ще научавате как да пътувате най-евтино, най-безопасно и на най-интересните места по света и у нас.
“Ориент експрес” пътува по линията Париж-Истанбул веднъж годишно и минава през България по маршрута Париж-Истан-бул. Гостите от цял свят, които изживяват едноседмичното си приключение в лукс, са не повече от стотина. За тях предано се грижат 42 души персонал от Франция и Италия.
Аристократичното очарование на най-прочутия влак в света е вдъхновило не само Агата Кристи, ами автори като Греъм Грийн, Сидни Шелдън, Иън Флеминг... Между другото, времето на действието на “Убийство в Ориент експрес” е датирано съвсем точно - зимата на 1929 година, когато влакът попада в снежна буря.
Началото на пътуването за богоизбрани е на 4 октомври 1883 година с първия маршрут, съединил Запада и Изтока. Купетата са разкошни, в стил ар-деко, и всяко едно от тях разполага със собствена баня със студена и топла вода. За първи път в света.
Създател на “Ориент експрес” е белгиецът Жорж Нагелмакерс. Името на влака пътниците измислят спонтанно. В онези времена (а и днес) воаяжът с него се е смятал за едно от най-незабравимите и авантюристични пътешествия.
По различно време сред пасажерите са били Франц-Йосиф, Оноре дьо Балзак, Шарл де Гол, Агата Кристи, Елизабет Втора и много други знаменитости. Най-известният му машинист е цар Борис III, който е управлявал машината на територията на България. Баща му, цар Фердинанд Сакскобургготски, също я е карал, но неговият стил предизвиквал оплаквания от страна на пасажерите.
През 1977 година, когато влакът слиза от релсите, се намесва Джеймс Шърууд. Той изкупува вагоните и дава още 16 млн. долара, за да издири и реставрира всички оцелели оригинални вагони от различни краища на Европа. Точно 99 години след първото си пътуване, “Ориент експрес” отново хваща пътя. Този път под името Venice Simplon Orient Express, с което минава през Русе.
На борда е забранено да се носят джинси, независимо колко известен или състоятелен е пасажерът. А за вечерята във вагон-ресторанта се изисква спазването на строг дрескод - вечерни рокли, смокинги, папийонки.
В цените на билетите (между 6 и 8 хиляди евро) е включен и престоят в хотел Belmond Cipriani. По-късите пътувания - до Венеция и Верона или до Берлин, струват по-малко. През ноември маршрутите се съобразяват с Виенския бал.
По време на линията Париж-Истанбул, която е най-желана, защото е веднъж в годината, пътниците слизат и разглеждат Будапеща, Букурещ и Варна.
През 30-те години на ХХ век влакът е спирал и в София, както свидетелства Агата Кристи. Макар да е една от причините за популяризиране на легендарния влак, сюжетът в “Убийство в Ориент Експрес” не се развива по оригиналния маршрут, а по така наречения Simplon Orient Express, който е създаден след Първата световна война и преминава през Милано, Венеция, Загреб, Белград и София.
И до днес “Ориент експрес” не е просто пътуване, а взрив от преживявания. В това се корени неувяхващата му слава. По същата причина мнозина изсипват един кош пари, за да се придвижват бавно, но в разкош и ухажвани да се наслаждават на гледката.
Откакто реставрираният “Ориент експрес” бе превърнат в туристическа атракция, е прекосил 13 пъти Европа. Всяко негово спиране се превръща в събитие за страните, през които минава.
Неотдавна три от вагоните на легендарния влак бяха продадени на търг на частни колекционери, общо за половин милион евро. В света са запазени едва 40 вагона от “Ориент експрес”, което обяснява силния интерес към аукциона.
Атмосферата връща пътниците в Бел епок. Кухнята е френска, персоналът - от изискано облечени полиглоти. Вината са подбрани от сомелиер за конкретното пътуване.
Магдалена ГИГОВА
Последвайте ни
0 Коментара: