Какво трябва да знаем, за да защитим потребителски си права, когато пазаруваме онлайн или подписваме договори с мобилни оператори, банки и други дружества за предоставяне на услуги? Какви лични данни могат да ни поискат и длъжни ли сме да ги предоставим? 

"Трябва много да внимаваме, когато ни се искат лични данни. Да не ги предоставяме дори на най-близките хора. Когато се регистрираме в онлайн платформи, трябва да внимаваме много какви точно лични данни се искат от нас. В социалните мрежи са достатъчни име, имейл и понякога - телефон. При мобилните оператори и банките може да се иска малко повече информация", обясни в "България сутрин" по Bg On Air Габриела Руменова от "Ние, потребителите".

Тя добави, че администраторите трябва да обработват данните ни законосъобразно. Ако имаме съмнения за това, трябва да помислим дали някога сме дали съгласието си те да бъдат обработвани. Може и да сезираме Комисията за защита на личните данни, а ако се стигне до измами - органите на реда. 

Може да бъдат предоставяни на трети страни, ако сме дали съгласие за това. Във всеки момент обаче можем да оттеглим съгласието си за предоставяне на данните ни към трети лица.

Какво да правим, ако при прекратяване на договор с мобилен оператор ни поискат неустойки?

"И при трите мобилни оператора фигурират тези клаузи (бел. ред. - за неустойки). Заведен бе колективен иск и с единия мобилен оператор се постигна спогодба, което зададе тон на останалите и бяха принудени да приемат това направление. Спогодбата е, че се дължат до 3 месечни стандартни (непреференциални) такси", посочи Руменова.

Според нея все още не сме достатъчно чувствителни в опазването на личните данни. Има и решение на Съда на ЕС, че няма как да бъде презюмирано съгласието за предоставяне на личните данни - не трябва предварително да бъде сложена отметка от дружеството.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук