Ново 20: Ето какво точно се е случило с рисунките в пещерата Магурата
Драстични нарушения на „Ловната сцена“ няма, твърди Ивайло Крумов, директор на Историческия музей в Белоградчик
Снимка на надписи до праисторическите рисунки предизвика проверки на институциите. Е, все пак вандали са писали в пещерата, няма какво местните власти да го увъртат. „Тези снимки са направени веднага след входа на галерията с рисунките, преди така наречената „Ловна сцена“, която е една от най-известните, може би на пет, шест метра от нея, така че самата ловна сцена и тези рисунки не са засегнати, което, разбира се, в никакъв случай не омаловажава тази вандалщина, която са я направили най-вероятно млади момчета, защото се нарушава целостта на паметник на културата“, заяви доц. Стефан Александров, ръководител на проект за създаване на 3D модел на рисунките.
„Драстични нарушения на „Ловната сцена“ няма, личат си някакви драскотини, но подобни нарушения има почти в цялата пещера. Самата „Ловна сцена“ е абсолютно запазена“, каза Ивайло Крумов, директор на Историческия музей в Белоградчик, цитиран от БНР. Той изрази надежда, че ще бъдат взети по-сериозни мерки за охрана, тъй като в пещерата няма физическа охрана, няма и видеокамери. „Би трябвало да се предвиди видеонаблюдение, за да може да се засичат подобни нарушения. Миналата година стартира проект, който предвижда консервация и реставрация, вероятно заличаване на съвременни нарушения и графити, с идеята да се представят скалните рисунки като част от световното културно наследство на ЮНЕСКО“, допълни Крумов.
Досега в пещерата не се е налагало да има охрана, каза кметът на Белоградчик Борис Николов. Според него някои от пораженията са от 90-те години, когато обектът не е бил добре стопанисван. Емил Цанков, бивш кмет на община Белоградчик и настоящобщински съветник, ще настоява за свикването на извънредно заседание на Общинския съвет, на което да се приеме декларация до Министерството на културата за назначаване на проверка, която да установи чие дело е надписът до ловната сцена, който е заличен и кой го е заличил. Следващия път вандалите могат да унищожат рисуваното преди хиляди години, нали?
Древният художник е използвал тор от прилепи
Рисунките са датирани от епохите на епипалеолит, неолит, енеолит и начало на раннобронзовата епоха. Изображенията са издълбани в скалата и нарисувани с тор от прилепи. Те са с разнообразна тематика и разкриват цялостния живот на предците ни от съответните епохи. Показват ловни сцени, танцуващи жени, битови сцени, оръдия на труда, животни и растения, различни звездни картини. Изключителен интерес представлява Слънчевият годишен календар от късния енеолит, който по-късно през раннобронзовата епоха е дообогатен и се слави с прецизна точност на записите. Рисунките към него много образно разкриват регионалните празници, обичаи и емблематичните за онова време персонажи.
Последвайте ни
0 Коментара: