През мобилния телефон всеки вече може да ползва 190 административни услуги. Държавна агенция „Електронно управление” представи как става достъпът до портала https://egov.bg/wps/portal/, който дава възможност на потребителите да правят справки, да подписват и подават документи онлайн и дори да плащат свои задължения към администрацията електронно, пише "Труд".

За целта е нужен квалифициран електронен подпис, който по принцип струва между 28 и 60 лв. годишно. Но ако ползвате само пет подписа годишно, може да не плаща за абонамент, а издаването му е безплатно.

От агенцията гарантираха, че електронният подпис е законово регулиран механизъм и няма опасност за личните данни на хората, тъй като приложението на телефона използва биометрични данни – лицево разпознаване и пръстов отпечатък за влизане в системата. Порталът е пуснат тестово и през следващите четири месеца достъпът ще бъде безплатен, но за част от услугите ще се плаща – за тези, за които и до момента се изискват пари на гише за издаването на даден документ. За сравнение от НАП предоставят съвсем безплатно своите онлайн услуги, без електронен подпис.

В момента в портала Evog можете да заявите електронно удостоверения, например издаване на бележка за настоящ адрес, за семейно положение, заявяване на социални помощи или да поискате онлайн удостоверение за осигурителен стаж. От КАТ са проявили интерес към портала и в момента с агенцията преговарят да се даде възможност през него да променяме малък и голям талон на автомобила, с което да спестим няколко часа чакане на опашки.

От държавната агенция коментираха, че основни регистри и системи на централната администрация вече са свързани в системата RegiX. Там се извършват 165 типа справки от 62 регистъра на централни администрации. Над 2 млн. транзакции за достъп до информация се осъществяват средно на месец през портала. Най-голямата част от тях са проверка на документи за кандидатстване в детските градини.