Слаб изказ, лош стил, грешки в пунктуацията, непознаване на българските автори. Това е изводът в доклада до просветното министерство на комисията за кандидат-студентския изпит по български език и литература в Софийския университет “Св.Климент Охридски”.
За това, че 47 процента от кандидат-студентите са получили слаби оценки, има две причини. Едната е в недобрата подготовка, а другата - в обстоятелството, че младите хора си пробват късмета и учат само два-три автора с надежда точно те да се паднат на изпита, обясни пред БЛИЦ <b>председателят на комисията доц. Николай Чернокожев</b>, който преподава история на българската литература в Алма Матер. <br /> <br /> Според него голяма част от кандидат-студентите, които са претърпели пълен крах на изпита, са разчитали на метода проба &ndash; грешка. <br /> <br /> Проблемите обаче, които се виждат зад резултатите от изпита, са свързани с падналото ниво на &nbsp;средното образование и трябва именно там да се промени нещо, коментира Чернокожев. Има силно нежелание при младите хора да се учи български език и литература по начина, който сега е наложен в училище. Проблемът не е в броя часове, нито в усилията, които полага учителската гилдия, а в разминаването между нормативната уредба, която налага на училището да прави някакви неща, и самите ученици. Те отказват да се съобразят с наложения модел, има липса на желание да се учи по този начин и, ако това не бъде поправено, двойките ще стават още повече. <br /> Според университетските преподаватели смяната на едни автори с други няма да промени нищо. Така само привидно и за кратко ще постигнем нещо, но принципът на общуване с децата ще си остане същия, а той е в основата, мотивира се доц. Чернокожев. <br /> <br /> Коментарът на <b>Министерството на образованието </b>е в друга посока. Според експертите няма нищо трагично в това, че 47 на сто от явилите се на изпит по български език получават двойки заради неграмотност. <br /> <br /> Всяка година резултатите са горе-долу такива. Дори на предварителния изпит слабите оценки бяха към 56 процента, припомни Симеон Хиновски от дирекция &ldquo;Студенти, докторанти и специализанти&rdquo;. <br /> <br /> Според него обяснението е, че явилите се на изпит са си играли на тото. Научили са 5 теми и са отишли на изпит. <br /> <br /> Не виждам дефекти в средното образование. Програмата по български език и литература изисква доста по-добра подготовка от това, което показаха децата на изпита, но всичко зависи от това кой как е учил през годините.&nbsp; В&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 12-ти клас никой не ходи на училище, което си е пропуск на самите ученици, смятат в МОН. <br /> <br /> <br /> <b>Да остане ли Дебелянов в програмата? <br /> </b><br /> Репортерите на БЛИЦ потърсиха мнението и на учители в средното ниво с един въпрос: трябва ли да учат и да бъдат изпитвани по произведения на класиците нашите младежи, които&nbsp; прекарват живота си в интернет?!<br /> <br /> Оказва се, че в <b>Американския колеж </b>в София, където английска и американска литература се изучава още от първата година, българската литература се изучава най-подробно по учебниците на МОН, а за американската се използват американски учебници. Курсът на обучение включва както съвременни автори, така и класици. Само за пример: най-ранното разглеждано произведение (в превод на модерен английски) е небезизвестният епос &ldquo;Беоулф&rdquo;, считан за една от най-старите и важни англо-саксонски литературни творби. (датирана е между 8 и 11 век от н.е. и е написана на староанглийски). Изучават се Чосър, Шекспир, Байрон, Шели, Дикенс, Шоу, Уулф и т.н. Курсът по американска литература започва от съчиненията на пуританите и пилигримите и покрива автори като Хоторн, Мелвил, Торо, Емили Дикинсън, та чак до съвременни писатели като Тони Морисън.<br /> <br /> В друго елитно училище - <b>Софийската математическа гимназия, литераторката Олга Тунчева </b>бе категорична, че не програмата е виновна за слабото представяне на кандидатстудентите. Изучаваните автори класици трябва да присъстват в учебния план, смята тя. <br /> <br /> Един от проблемите според Тунчева е непрестанното използване на интернет. Учениците са отвикнали реално да пишат, защото използват предимно &ldquo;copy-paste&rdquo; метода. <br /> <br /> Така високите изисквания на висшите учебни заведения, които очакват кандидат-студентите да пишат като завършени литератори, също се оказва пречка за гимназистите, които са свикнали да представят работи, написани от други, а не да проявяват собствено творчество.<br /> <br /> <br /> <b>Какви са коментарите пред &ldquo;Стената на плача&rdquo;<br /> </b><br /> След 15 ч. &nbsp;във вторник списъците бяха изнесени на традиционното място при Химическия факултет. Реакциите бяха всякакви. Едни от младежите бяха много щастливи и охотно обясняваха какво ги е впечатлило или затруднило, докато други въобще нямаха намерение да коментират, тъй като бяха безкрайно разочаровани. <br /> <br /> &ldquo;Това моето име ли е? Наистина ли е моето? Леле, още не мога да повярвам! Мамо, имам 5,63!&rdquo;, не можеше да въздържи радостта си кандидат-студентката Ани Искрова. Тя разказа пред БЛИЦ, че е била притеснена на изпита по български език и литература и не е очаквала толкова висока оценка. &ldquo;Притесни ме това, че мога да объркам нещо. Все пак литературата не е точна наука като математиката. Иначе поетът Димчо Дебелянов е супер&rdquo;. Ани е изкарала 5.63 на матурата по история и сега се надява резултатът да й стигне, за да учи право. <br /> <br /> Ирина Цанева също иска да учи право, но не знае дали получената четворка е достатъчна. &ldquo;Тази четворка на фона на всички двойки, които виждам, си е направо екстра!&rdquo;, беше лаконична тя. <br /> <br /> Кандидат-правистите Асен Апостолов и Ана Николова, завършили Класическата гимназия в София, решиха да проверят първо оценките на всичките си приятели и после на самите тях. &ldquo;Ще го убия Пацо, виж - има петица, а ни каза, че очаква най-много три!&rdquo;, каза Асен на приятелката си Ани. Самият Асен не можа да повярва, че също има петица на изпита. Ани пък има 5.50 и е безкрайно доволна. Сега си очаква оценката по история, въпреки че по думите й не се е справила добре. Затова ще разчита на резултата 4.75, които е получила по история от предварителния изпит. <br /> <br /> Както тя, така и повечето й приятели, са ходили на курсове по литература. Самата тема не я е затруднила. &ldquo;Надявах се, ако се падат поети, да се падне или Дебелянов, или&nbsp; Яворов. Аз изкарах приблизително такъв резултат и на матурата&rdquo;, каза Ани. Тя обясни, че много рядко хората на нейната възраст четат поезия. &ldquo;След изпита всички бяха недоволни от това, което се падна. Но според мен се пише по-трудно за проза, отколкото поезия, не мога да си обясня защо бяха толкова&nbsp;ядосани другите&rdquo;. <br /> <br /> Мила Николова е вече студентка по международни отношения и има 4.50 на изпита по литература. Тя обясни, че тази оценка й трябва, защото иска да учи и втора специалност - право. <br /> <br /> По думите на Валери Балиев, дошъл да проверява резултата на дъщеря си, Димчо Дебелянов е труден за разбиране от кандидат-студентите. Той е твърде абстрактен и децата трябва да полагат повече старание, за да го разберат. Дъщерята на Балиев се бори за място в Юридическия факултет, но четворката, която е изкарала, е твърде нисък резултат. По думите на бащата училищното образование не е достатъчно. Той, както и повечето родители, разчитат основно на допълнителни курсове и на литература, която не се преподава в училище. <br /> <br /> Кандидат-студентът Ивелин Богданов има 4.25 на изпита по литература. Иска&nbsp; да влезе право - като повечето си връстници. Според него&nbsp; учителите правят всичко възможно да научат децата. Проблемът е в самите ученици, които не четат. &ldquo;Аз лично, ако бях внимавал повече, щях да възпроизведа повече, защото в училище се учи по-лесно, отколкото в къщи&rdquo;, смята той. <br /> <br /> По думите на Ивелин многото двойки се дължат на това, че се изисква много знание по литература и езикова грамотност. &ldquo;А много от матурите не отговарят по ниво на изпита по литература и има много голямо разминаване в подготовката.&quot;<br /> <br /> Кандидат-студентката Полина Апостолова има 4.63 и разчита повече на резултата от изпита по история. Според нея лириката на Димчо Дебелянов е доста трудна, защото има много цитати и изразни средства, които трябва да се запомнят. &ldquo;Аз исках да пиша за някой роман, защото такъв анализ е много по-лесен&rdquo;, каза Полина. Според нея в училище не могат да ги подготвят добре и затова, както повечето си връстници, е ходила на курсове. &ldquo;Можеш и сам да се подготвяш, но не е препоръчително&rdquo;, обобщи момичето. <br /> <b>/Екип на БЛИЦ<br /> </b>