България е много привлекателна за преместване на производства и има поне 5-6 много големи френски компании, които биха искали да дойдат тук. Това каза Стефан Делайе, председател на УС на Френско-българската търговско-индустриална камара (ФБТИК), в интервю за предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria.

През последните 6 месеца на 2021г има много голямо търсене от страна на френски компании, които искат да преместят заводите си от Китай. Основна причина е пандемията и скокът на цените в транспорта. Компаниите искат да правят по-малки поръчки от доставчици, които са по-близо от географска гледна точка, подчерта Делайе.

"Днес има компании от сферата на автомобилостроенето, в областта на хартиената промишленост, от текстила - всички със заводи в Китай - които се интересуват да се преместят от Азия. България има много предимства, особено след като е в ЕС", бясни той.

В стратегията на новото Министерство на развитието и иновациите е записано да са проактивни, каза събеседникът. "Т.е. да се опитат да „продават“ по-активно дестинацията България, вместо да чакат инвеститорът да се заинтересува от страната". По думите му ако държавният апарат и държавните структури са намерили терен, инфраструктура и т.н., и след като не успяха да привлекат завод на VW, трябва да ги предложат на други производители като Citroen, Peugeot или дори на Fiat.

"Очаквам 2022 година с голям интерес и се надявам да видим конкретизация на френските интереси от последните няколко месеца".

В България има малко френски компании, които да са в голямо затруднение, защото българската икономика засега издържа на удара, благодарение и на държавните помощи, каза Делайе. "Мисля, че днес държавата далеч не е негативно настроена към френското присъствие в България. Френският икономически живот в България се развива  доста добре", допълни още Делайе.

Председателят на УС на ФБТИК определи като добра крачка на новото правителство създаването на министерство на развитието и иновациите, защото "парите нямат идеи, а идеите правят пари".

"Иновациите са важни за страна като България", каза той и добави, че страната е успяла да позиционира "иновативни платформи в центъра на Европа" и да стане "една от топ аутсорсинг дестинациите на континента".

"Ако преди 15 години ни бяха казали, че България ще стане една от първите аутсорсинг дестинация в Европа, хората щяха да се учудят. Биха казали, че това няма да стане никога. Но накрая успяхме точно това да направим. България успя. Днес има цяло поколение хора, които работят в тези колцентрове и центрове за бекофис на гигантски международни компании. Така че явно има талант".