Контролът по отношение на преместваемите обекти е изцяло в правомощията и от компетентността на общинската администрация.

Това се каза становище на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) относно информация в някои медии, уронваща престижа на Дирекцията, касаеща преместваеми обекти – павилиони за търговска дейност в двора на УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ и на тротоара на бул „Иван Гешов“ пред болницата, изпратено от пресцентъра на ДНСК.

„По повод публикации в медиите, в които ДНСК се споменава във връзка с преместваеми обекти - павилиони в двора на УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ и на тротоара на бул „Иван Гешов“ пред болницата, уведомяваме следното:

Съгласно действащата нормативна уредба, преместваемите обекти – търговски павилиони по чл. 56, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), разположени на територията на Столична община, не представляват строежи по смисъла на § 5, т. 38 от ДР ЗУТ, не попадат между посочените категории строежи в чл. 137, ал. 1 от ЗУТ и не подлежат на контрол по реда на чл. 222, ал. 2, т. 7 от ЗУТ от органите на ДНСК.

Павилионите се поставят върху държавни и общински имоти въз основа на схема, одобрена от главния архитект на общината и разрешение за поставяне, издадено по ред установен с наредба на общинския съвет.

Преместваемите обекти могат да се свързват с временни връзки към мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура, когато това е необходимо за нормалното им функциониране. В чл. 57а от ЗУТ е разписан редът за упражняване на контрол само от общинската администрация, като правомощията за издаване на заповеди за премахване на преместваеми обекти са предоставени на кмета на общината.

В т. 2.2. от заповед № СОА17-РД09-622/19.06.2017г. на кмета на Столична община (СО), правомощията за издаване на заповеди за премахване на преместваеми обекти по чл. 56, ал. 1 от ЗУТ са предоставени на директора на дирекция „Общински строителен контрол“ (ДОСК) СО.

Заповед № СОА17-РД09-622/19.06.2017г. е изменена и допълнена със заповед № СОА19-РД09-934/01.07.2019г. на кмета на СО, като с нова т. 1.35. правомощията за издаване на заповеди за премахване на преместваеми обекти по чл. 56, ал. 1 от ЗУТ са предоставени и на Главния архитект на СО“, посочват от ДНСК.

„В ЗУТ и в Наредба на Столичен общински съвет за преместваемите обекти, на територията на Столична община, не е предвидена възможност за узаконяване (легитимиране) на поставени в нарушение на чл. 57а, ал. 1 от ЗУТ преместваеми обекти – търговски павилиони и временните връзки към тях и същите, когато да незаконни, подлежат единствено на премахване от органите на общината.

В ДНСК е образувана административна преписка № СО-1286/2018г. във връзка с постъпило писмо изх. №1044/14.05.2018г. на изпълнителния директор на УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ – д-р Дечо Дечев (по това време изпълнителен директор на УМБАЛ „Св. Иван Рилски“), за наличие в двора на болницата – УПИ III-държавна собственост, кв. 387Б по плана на гр. София, на два преместваеми обекта – павилиони за извършване на търговска дейност без разрешения за поставяне. С писмото се иска становище на ДНСК относно „необходимите действия с цел привеждане на посочените два преместваеми обекта в съответствие с нормативните изисквания“.

С писмо изх. № СО-1286-02-245/21.05.2018г. на ДНСК писмото от д-р Дечо Дечев е изпратено по компетентност на кмета на район „Триадица“ – Столична община (СО), с нареждане за извършване на проверка на място и по документи и предприемане на действия за законосъобразно приключване на случая, като при установени нарушения следва да се образуват административнонаказателни производства срещу нарушителите.

В отговор на писмото на ДНСК, с писмо изх. № Към РТР18-МЦ29-17-(3)/15.06.2018г. на г-н Антоний Кръстев – зам.-кмет на район „Триадица“ – СО, ДНСК и изпълнителният директор на УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ са уведомени за съставени от районната администрация констативен акт № I от 12.04.2018г. и констативен акт № II от 12.04.2018г., с които е образувано административно производство за премахване на двата павилиона по реда на чл. 57а от Закона за устройство на територията.

Посочено е, че съставените констативни актове, на основание заповед № СОА17-РД09-622/19.06.2017г. на кмета на СО, са изпратени по компетентност на бившия директор на дирекция Д ОСК – СО – арх. Влади Калинов за предприемане на последващи действия“, се уточнява с становището.

„Последващ контрол по образуваното административно производство за премахване на павилионите, до законосъобразното приключване на случая се упражнява от кмета на район „Триадица“ – СО по отношение на констативните актове, а относно заповедите за премахване от директора на Д ОСК при Направление „Архитектура и градоустройство“ – СО.

Във връзка с изявления в медиите на различни служители от общинската администрация уведомяваме, че от ДНСК не са давани никакви указания, в т.ч. и с писмо изх. № СО-1286-02-245/21.05.2018г. на ДНСК до кмета на район „Триадица“ – СО, за узаконяване (легитимиране) на павилионите, находящи се на територията на УМБАЛ „Св. Иван Рилски“, а единствено за предприемане на действия за законосъобразно приключване на случая (премахване на незаконните павилиони) и за образуване на административнонаказателни производства срещу нарушителите.

В случая правомощията за предприемане на действия по реда на чл. 57а от ЗУТ за премахване на незаконните павилиони и временните връзки за тях към електропреносната, водоснабдителната и др. мрежи на територията на гр. София, са предоставени по ЗУТ и наредбата на СОС на общинската администрация, на директора на ДОСК – СО и главния архитект на СО, т.е. е изцяло извън правомощията на ДНСК“, заявяват от институцията.

„В заключение следва да се отбележи, че изработването и одобряването на схеми за поставяне, одобряването на инвестиционни проекти, издаването на разрешения за поставяне, въвеждането в експлоатация, контролът и издаването на заповеди за премахване на незаконни преместваеми обекти – павилиони за търговска дейност и на временните връзки на техническата инфраструктура към тях, съгласно действащата нормативна уредба, са изцяло в правомощията и от компетентността на общинската администрация.
ДНСК няма правомощия по ЗУТ да упражнява административен контрол върху горепосочената дейност“, подчертават от Дирекцията за национален строителен контрол.