„Количествата, които се произвеждат в страната, са крайно недостатъчни, за да задоволят потреблението. Вътрешното производство може да отговори на 30-40% от търсенето. Маслото не е уникален случай. Логистичните проблеми се отразяват на цената и на самата реализация на продукта“, посочва Божидар Иванов от Центъра за изследвания в селското стопанство пред Нова тв.

Според експертите, които следят пазара на едро у нас, разлика в цените при нас и при другите в Европа – има, но тя е много по-малка.


Разминаването идва тъй като у нас се отчитат цените на маслото преди да достигне до магазините, а в другите държави – още в самото начало на веригата, когато излиза от мандрите, преди да е обработено и пакетирано.

„Естествено, че в страните с големи производители ще намерим по-изгодната цена, тъй като тя е без логистични разходи. В момента имаме марж между 12 и 14 лева на кг масло при еднакво съпоставимо качество – разбира се, това масло може да се намери и на 5 евро“, коментира Владимир Иванов от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.

Според бранша консумацията на масло у нас е малка – средно по 80-90 тона на месец. А произведените от нашите мандри количества засега са напълно достатъчни, за да задоволят това потребление.

„Около 50% от маслото на нашия пазар е българско. Почти 80-90% от българските предприятия имат такова производство, но сега го реализират към сладкари, шоколадопроизводство, хлебарство. Не е проблем, ако има такова търсене, маслото да се разфасова и да се задоволи крайния потребител“, казва Димитър Зоров от Асоциацията на млекопреработвателите.