МВР пенсионира култовите полицейски астри, които са на служба от близо 20 години и ги заменя с коли от марките „Шкода”, „Пежо” и „Киа”, пише "Телеграф". 1000 чисто нови леки автомобила ще излязат на пътя на мястото на старите опели още през първата половина на следващата година след проведена обществена поръчка. Те са на стойност 2,7 милиона лева. 300 от возилата ще бъдат дадени за ползване на Пътна полиция.
Причината е, че катаджиите са навъртели по над 500 000 километра на всяка патрулка от 2008-2010 година досега. Те започват да се развалят до степен, в която няма как да бъдат използвани.
В момента КАТ разполага само със 120 полицейски астри с монтирани камери в купето, които да следят дали ченгетата прибират подкупи и как се държат по време на смяна. „С доставката на новите 300 автомобила във всеки от тях ще има устройства, които постоянно ще снимат поведението на униформените и шофьорите, с които комуникират”, уточниха пред „Телеграф” от отдел „Пътна полиция” при ГД „Национална полиция”. С доставката на новите служебни коли, катаджиите ще продължат да ползват до последно само 120-те астри с „очи” в тях. Останалите ще бъдат пенсионирани.
 
Видеонаблюдение

Така всички патрулки на КАТ, които ще са общо 420 на брой, ще са под постоянно видеонаблюдение. „Няма да ни дадат по няколко коли от всяка марка, защото така автомобилите няма да отговарят на всички изисквания за монтажа на камерите в тях”, уточниха от Пътна полиция. Едва, след като автомобилите бъдат доставени в България, ще се реши какви ще са новите патрулки на КАТ - „Шкода Рапид”, „Киа Сийд” или „Пежо 308”. Всички те са произведени през 2016 година. Цената на всяко от френските возила е 28 230,98 лева, на брой от чешките автомобили - 25 320 лв., а на кола от корейската марка - 28 000 лв. – вcичĸитe c вĸлючeнo ДДC и oбcлyжвaнe.
 
Всеки десети катаджия нарушава
 
Всеки десети катаджия в страната нарушава служебните си задължения.
Това показват проверки на Дирекция „Инспекторат” в Министерство на вътрешните работи на записите от „очите”, монтирани в 120 патрулки на Пътна полиция.

По три уреда бяха поставени в колите, след като униформеният Сашо Тръпков бе заснет да прибира рушвет от 30 лева на пътя. Година по-късно се оказва, че 320 от общо 1800 катаджии са сгафили по време на работа. Най-често ченгетата са били заснемани да дремят по време на дежурство на пътя. Клипове от камерите за видеонаблюдение на работата на полицаите доказват и че органите на реда редовно вършат лични дела, когато трябва да следят за нарушители.

Отделно проверки установили, че много от полицаите се отклоняват от маршрутите, на които им е разпоредено да извършват проверки. За да не се вижда какво вършат, докато са на работа, катаджии слагали шапки върху „очите”, които ги дебнат. Позволявали си и да заслепяват и разфокусират устройствата, насочвайки фенерчета от мобилни телефони срещу тях. Някои униформени пък паркирали патрулките странично от спрените за проверка автомобили, за да не може камерата, която е в предната част на колата, да ги снима какво правят. Всички нарушители ще бъдат наказани дисциплинарно.

От пролетта: ловят за скорост с 28 радара от кофите
 
КАТ ще започне да снима колите за превишена скорост незабелязано, криейки камерите в кофи за боклук, рекламни коли и метални кутии за вестници.
 
Това ще стане с доставката на 28 нови супермодерни подвижни уреда за контрол, съобщиха от отдел „Пътна полиция” към ГД „Национална полиция”. Всеки от радарите струва около 55 000 лева, а общата цена за всичките устройства е над 1,5 милиона лева. Парите са осигурени от Фонд „Безопасност на движението”, където постоянно се трупат суми от платени от нарушители глоби. Уредите са сгъваеми и са в куфар. Те ще бъдат вадени от пътни полицаи ежедневно и поставяни на определен участък на пътя, където да следят часове наред за превишили скоростта. След това ще се прибират обратно в куфара и ще се транспортират до друго място, където да дебнат за джигити.

„Смятаме да ги поставяме в кофи за боклук, в контейнери, в рекламни коли, които не са на МВР и да снимат шофьорите без предупреждение”, признаха от Пътна полиция. Това ще може да се случи само ако в Закона за движение по пътищата се приеме текст, с който отпада предупреждението с пътен знак, че следва контрол на скоростта. Ако това не се случи обаче триногите камери ще снимат нарушители за скорост както всички останали мобилни и стационарни радари в момента – с предупреждение.