Пълен крах за спешния телефон 112, бил морално остарял
50 млн. лв. харчат за нов Единният номер за спешните повиквания ще е по-достъпен, твърдят от МВР
Нова система за приемане на спешните повиквания и управление на ресурсите към службите за спешно реагиране предстои да бъде изградена до 2021 г. Това става ясно от публикувана концепция на МВР на сайта за обществени консултации, пише Труд бг.
“Софтуерно приложение на автоматизираната информационна система на 112 е остаряло и от началото на 2021 г. няма да се поддържа от доставчика.
Това ще доведе до спиране на услугата, гарантираща непрекъснат, бърз и безплатен достъп до службите за спешно реагиране за получаване на помощ при спешни случаи, с цел защита на живота, здравето, сигурността и имуществото им и в определени ситуации би застрашило националната сигурност”, посочват от МВР.
Според експертите на ведомството съществуващата система не позволява интегрирането на нови съвременни услуги и функционалности.
Проблемът с телефон 112 е от няколко години. Още през 2016 г. тогавашният вътрешен министър Румяна Бъчварова обяви, че ще се изгражда нова система, която ще струва около 50 млн. лв.
В концепцията на МВР няма прогнозна стойност, там е посочено, че в срок до 16 месеца от приемането є трябва да се подготви и проведе обществена поръчка с възложители МВР и МЗ, както и да се въведе в експлоатация новата система, базирана на единна платформа.
От документа става ясно, че сегашната система на тел. 112 има много проблеми – липсва информационен обмен на районни центрове 112 със съществуващите и използвани от службите за спешно реагиране комуникационно-информационни системи, получава се грешна информация за местоположението на инциденти, неточна е информацията за локализация на повикващия.
Бъдещата информационно-комуникационна платформа на НС 112 ще бъде изградена на база единна платформа, интегрираща всички необходими функции за комуникация, функционалности, услуги за обмен на информация, така че информацията, подадена от гражданите на телефон 112, да достига бързо до службата за спешно реагиране, пише в концепцията.
Там е посочено, че съществуващите и бъдещи услуги трябва да бъдат изцяло вградени в единната платформа.
Чрез социалните мрежи
Пишем в чата и пускаме видео за помощ
Схемата на бъдещата модерна платформа показва, че системата 112 ще бъде изградена на база единна платформа, интегрираща всички необходими функции за комуникация, функционалности, услуги за обмен на информация, така че информацията подадена от гражданите на телефон 112 да достига бързо до реагиращите единици.
Сигналите ще могат да се подават в чат през социалните мрежи, чрез видео, от граждани със слухови и/или говорни увреждания и др.
Платформата трябва да бъде създадена като централизирана система на национално равнище, като предоставя възможност за гъвкава организация, с цел например да бъде разпределена в икономическите региони.
Предоставя възможност за обмен на информация с други системи, включително при случаи, свързани с необходимостта от трансгранично сътрудничество.
Сред предимствата на новата система ще са и съкращаване на времето за изпращане на помощ до мястото на инцидента. Ще бъде внедрено eCall от ново поколение.
Последвайте ни
2 Коментара: