Само 212 от около 55 000 учители в страната са създавали дигитално образователно съдържание в платформата „Дигитална раница“.

Това съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН), предава „Телеграф“. Те са изработили общо 1176 урока, от които 438 са предоставени за национално ползване.

Последните са били заплатени на преподавателите, а бонусите от МОН са в общ размер от 78 402 лева. За авторите на всеки предоставен за национално ползване електронен урок се заплащаше по 179 лева.

Електронната платформа „Дигитална раница“ беше създадена по проект „Образование за утрешния ден“, финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. Тя осигурява на учениците и родителите им достъп до всички учебници за съответния клас в електронен формат.

Освен това платформата съдържа и огромен обем от десетки хиляди дигитални образователни ресурси - интерактивни презентации, изображения, анимации, видео и аудиоклипове, 3D модели, виртуална и добавена реалност са на разположение за безплатно ползване от ученици, учители и родители.

Ресурси

„Дигиталните образователни ресурси са изключително полезни за учителите при подготовката на техните уроци по всички образователни направления. Затова беше предоставена възможност на преподавателите да споделят разработените от тях уроци за всеобщо ползване в платформата от всички ученици и учители, за което да получат и заплащане”, обясниха още от МОН.

Най-активни в създаването на дигитално образователно съдържание са две начални учителки от ОУ „Христо Ботев“ в село Екзарх Антимово, община Карнобат, които преподават на един и същи клас.

Стоянка Митева е класен ръководител на учениците от трети клас в училището и има одобрени и публикувани за национално ползване в платформата 41 дигитални урока по български език и литература, математика и родинознание - най-много от всички преподаватели по всички предмети в страната.

Равна с нея е единствено учителката, която води занималнята на същия клас – Гергана Колева, която също има точно 41 свои урока в дигиталната раница. Двете са част от групата на общо 33 преподаватели, разработили повече от два урока.

Взаимодействие

Двете преподавателки обаче не се конкурират, а напротив – взаимодействат си и се допълват, за да могат децата да усвоят максимално добре учебния материал.

„Самата платформа дава възможност уроците да бъдат използвани по много различни начини. Ако един урок бъде представен пред учениците в сутрешните часове за нови знания, след това част от него заедно с упражненията, може да се използва за затвърждаване на наученото.

В случай че учениците са пропуснали нещо от новия материал, с помощта на дигиталните уроци, които сме подготвили, ние го затвърждаваме и по този начин получаваме обратна връзка“, споделят учителките.

Те проявили интерес към „Дигиталната раница“ още през пролетта на 2023 година, когато им била представена платформата. Искахме да предоставим на нашите ученици нещо ново – интерактивно, дигитално съдържание, което да приложим през тази учебна година, за да привлечем още повече тяхното внимание и интерес“, разказват учителките. Те признават, че учениците са били изключително развълнувани от нововъведението.

Предмети

Най-много разработени от учители уроци има по математика, следват български език и литература (БЕЛ) и английски език.

За създаването на дигитални уроци учителите по всички предмети в цялата страна разполагат с огромен набор от електронни образователни ресурси – презентации, 3D модели, анимации, видео и др. Те могат да предоставят разработените от тях уроци за свободно ползване в дигиталната раница.

След приключването на дейностите по проект „Образование за утрешния ден“, по който бе създадена платформата „Дигитална раница“, е в процес подготовката на нов проект „Дигитална трансформация на училищното образование“.

По него също се предвижда възможност за финансиране на дейността за разработване на образователно съдържание от учители. От образователното министерство се очаква да го презентират с по-големи подробности в следващите месеци.

17 000 преминаха обучение как да работят с платформата

17 323 учители преминаха обучение за работа с платформата „Дигитална раница“ и използване на иновативни методи на преподаване. Обученията траеха общо 32 часа.

Целта им беше всеки от учителите да придобие компетентност да използва и прилага различните функционалности и дигитални образователни ресурси в платформата, включително да разработват електронни уроци по своите предмети.

Обученията се провеждаха по 109 програми, разработени от 9 университета и 14 обучителни организации. Педагогическите специалисти, участвали в курсовете, получиха удостоверение с присъдени квалификационни кредити.