На 12 ноември 1944 г. по време на операция Catechism в северното норвежко пристанище Тромсьо е потопен големият германски линкор (линеен кораб) „Тирпиц”. Нападението е извършено от специално модифицирани бомбардировачи Avro Lancaster, носещи 5-тонни бомби Tallboy. Няколко минути след попадения на две такива бомби линкорът потъва с 1000 моряци.
&bdquo;Тирпиц&rdquo; е вторият боен кораб от типа на &bdquo;Бисмарк&rdquo; (53 хил. тона водоизместимост) и влиза в състава на Крийгсмарина. Почти не взема участие във войната, но самото му присъствие в Норвегия постоянно заплашва арктическите конвои до Съветския съюз и заради това задържа значителна част от британския флот. Опити за унищожаването на &bdquo;Тирпиц&quot; се извършват в продължение на повече от две години, но успехът идва чак през ноември 1944 г.<br /> <br /> Линкорът е спуснат на вода на 1 април 1939 г. Получава името на адмирал Алфред фон Тирпиц - основател на модерния немски военоморски флот. Първоначално е предполагано, че &quot;Тирпиц&quot; ще действа като рейдер, атакувайки търговски каравани съюзници в Северния Атлантик. Съдбата на бойния кораб &quot;Бисмарк&quot; (потопен 27.5.1941 г.) разочарова Хитлер и го принуждава да се откаже от надводния флот. Поради това &quot;Тирпиц&quot; е използван много рядко.<br /> <br /> През януари 1942 г. &bdquo;Тирпиц&quot; е изпратен в норвежки води на лов за арктическите конвои към СССР и за противодействие на операции Archery на британските командоси на остров Вогсьой. Там във фиордите той престоява практически цялата Втора световна война.<br /> <br /> По време на престоя си в Норвегия той участва едва в три настъпателни операции, обаче сковава значителни британски сили заради създаваната потенциална опасност. Това обяснява постоянните опити да бъде унищожен.<br /> <br /> <strong><span style="font-size: larger;">Операции с участието на &bdquo;Тирпиц&quot;</span>:<br /> </strong><br /> <strong>Операция Sportpalast</strong><br /> <br /> В началото на 1942 г. германците правят опит да прехванат арктическите конвои PQ-12 и QP-8. PQ-12 излиза на 1 март от Исландия, а QP-8 почти в същото време потегля от Мурманск.<br /> <br /> На 5 март &bdquo;Тирпиц&quot;, съпроводен от три ескадрени миноносеца, напуска базата си и се оправя през Северен Ледовит океан към остров Медвежи. Поради лошото време конвоите не са открити, само един ескадрен миноносец потапя съветския товарен лесовоз &bdquo;Ижора&rdquo;, изостанал от QP-8. След като самолет от авионосеца Victorious открива &bdquo;Тирпиц&quot;, неговият капитан Ото Цилиакс взема решение да се завърне в базата си.<br /> <br /> <strong>Операция R&ouml;sselsprung<br /> </strong><br /> През юли 1942 г. немското командване планира да използва &bdquo;Тирпиц&quot; заедно с тежките крейсери &bdquo;Адмирал Шеер&rdquo; и &bdquo;Адмирал Хипер&rdquo; за атаки по конвоя PQ-17 (План R&ouml;sselsprung &ndash; Ход с коня). Тъй като Хитлер закъснява с личното си разрешение, то и излизането в морето закъснява. Тъй като конвоят е разпуснат, &bdquo;Тирпиц&quot; завива обратно.<br /> <br /> <strong>Операция Sizilien<br /> </strong><br /> През септември 1943 г. е проведена операция Sizilien (Сицилия) &ndash; рейд на Шпицберген. Германски войски десантират на острова при артилерийска поддръжка от линкорите &bdquo;Тирпиц&quot; и &bdquo;Шарнхорст&rdquo;, както и от девет ескадрени миноносеца. Немците заемат острова от 6 до 9 септември. Тази операция е единствената, когато &bdquo;Тирпиц&quot; стреля с оръдията си по противника.<br /> <br /> <span style="font-size: larger;"><strong>Операции против &bdquo;Тирпиц&rdquo;</strong></span><strong><br /> <br /> Операция Title <br /> </strong><br /> На 30-31 октомври 1942 г.е направен опит &bdquo;Тирпиц&quot; да бъде унищожен с помощта на управляеми подводни апарати под кодовото име Chariot (Колесница), представляващи торпеда, управлявани от човек. До мястото на закотвения линкор апаратите трябвало да бъдат доставени чрез скрито буксиране в подводно положение с помощта на риболовния катер Arthur.<br /> <br /> На 30 октомври катерът с торпедата на буксир успява да влезе във фиорда Тронхаймс. Когато до &bdquo;Тирпиц&quot; остават не повече от 15 мили (27 км.), излиза силен насрещен вятър с вълни.<br /> <br /> На 31 октомври в 22 часа зад кърмата на катера се чува силно стържене. Arthur влиза в близкия залив, където водолаз констатира загубата на торпедата. В този момент до &bdquo;Тирпиц&quot; остават по-малко от 10 мили. Катерът е потопен и екипажът тръгва пеш към шведската граница.<br /> <br /> По-късно немците откриват потопения катер и след изследването му идват до извода, че той е предназначен за специални операции.<br /> <br /> <strong>Операция Source<br /> </strong><br /> През септември 1943 г. е първата успешна операция против &bdquo;Тирпиц&quot;. За атаката са използвани подводни мини клас &bdquo;Икс&rdquo; (Х). По-голямата част от пътя мини-подводниците изминават теглени от обикновени подводници. От шестте свръхмалки подводници &bdquo;Тирпиц&quot; трябвало да го атакуват три: Х5 с командир лейт. Хънти-Крир, Х6 &ndash; лейт. Доналд Камерън и Х7 &ndash; лейт. Базил Плейс.<br /> <br /> Х5 е открита от германците и е потопена, но Х6 и Х7 стоварват под линкора четири мини по 2 тона, напълнени с Амотол. После и тези подводници са открити и екипажите им попадат в плен.<br /> <br /> Независимо от разкритата опасност, &bdquo;Тирпиц&quot; не смогва да се отдалечи преди да гръмнат мините. Взривовете нанасят на линкора сериозни поражения: повредени са шпангоути (силови ребра) в носвата част и е откъсната от упорите й една от турбините. Оръдейна кула &bdquo;С&quot; е подхвърлена нагоре и при падането си заклинва лагерното колело, върху което се върти, но за ремонта е нужен док в корабостроителница.<br /> <br /> Освен това излизат от строя всички далекомери и уреди за управление на огъня. В резултат на получените повреди линкорът за 6 месеца излиза от строя и неговата максимална скорост вече ще е съществено намалена.<br /> <br /> За успешното провеждане на операцията капитаните на мини-подводниците X6 и X7 лейт. Доналд Камерън и лейт. Базил Плейс са наградени с кръстове &bdquo;Виктория&rdquo; &ndash; най-високите военни награди в Британската империя.<br /> <br /> <strong>Операция Tungsten<br /> </strong><br /> Към април 1944 г. &bdquo;Тирпиц&quot; е ремонтиран и отново може да представлява опасност. В отговор на заплахата Британският флот предприема операция с кодово название Tungsten.<br /> <br /> В атаката участват значителни сили от флота: 2 линкора, 2 ударни авионосеца, 2 ескортни авионосеца, 2 крейсера и 16 ескадрени миноносеца. Атаката започва на 3 април, ден преди &bdquo;Тирпиц&quot; да излезе в морето за ходови изпитания след ремонта.<br /> <br /> Налетът се състои от две вълни торпедоносци Fairey Barracuda, съпровождани от изтребителен ескорт. Атакуващите самолети обаче не носят торпеда, а различни видове бомби: бронебойни, дълбочинни, фугасни и осколочни.<br /> <br /> Първата вълна нанася удара в 5:30 часа. Към 8 часа атаката е завършва със загубени 3 самолета. &bdquo;Тирпиц&quot; загубва 123 убити и 300 ранени. Бронираният корпус не е повреден, обаче надстройките се нуждаят от 3-месечен ремонт.<br /> <br /> <strong>Следващи операции</strong><br /> <br /> &bdquo;Тирпиц&quot; си остава заплаха, затова британското адмиралтейство продължава да планира операции против него. Обаче заради лошото време през април-май 1944 г. са отменени три налета: операциите Planet, Brawn и Tiger Claw.<br /> <br /> Следващата атака с използване на авионосци (операция Mascot) е проведена през юли 1944 г. По това време обаче немците са организирали въздушна отбрана и специална система за димна завеса, в резултат атакуващите самолети не улучват кораба.<br /> <br /> През август 1944 г. &bdquo;Тирпиц&quot; все пак преминава морски изпитания. Скоро след това британците отново извършват въздушни нападения (операции Goodwood I и Goodwood II), безрезултатни заради лошото време.<br /> <br /> Операция Paravane е предприета от Кралските ВВС на 15 септември от съветската база Ягодник край Архангелск. Три дни преди това там кацат 38 бомбардировача &bdquo;Авро Ланкастър&quot;, два транспортни &bdquo;Либерейтър&quot; и един разузнавателен &bdquo;Москито&quot;. В нападението участват само 28 &bdquo;ланкастъра&quot;, носещи 5-тонни бомби Tallboy и експериментални 500-фунтови (230 кг.) подводни &bdquo;ходещи&quot; мини.<br /> <br /> Независимо от поставената димна завеса за прикриване на &bdquo;Тирпиц&quot;, една от тежките бомби все пак улучва носа на кораба, която отново го изважда от строя. Немците практически нямат възможност да поставят &bdquo;Тирпиц&quot; в сух док на ремонт, затова през октомври го откарват в Тромсьо в ролята на плаваща артилерийска батарея в случай на очакваното нахлуване на съюзниците в Норвегия. Новото място на дислокация на кораба вече се намира в предела на досегаемост на Кралския въздушен флот от Шотландия и атаките на англичаните продължават, без да знаят за взетото от немците решение да не възстановяват кораба.<br /> <br /> На 28 октомври от базата Лосимут в Шотландия е предприето поредното нападение на &bdquo;Тирпиц&quot; под името Операция Obviate, обаче в последния момент корабът е скрит от облаци и само една бомба Tallboy, взривила се близо до кораба, огъва гребния му вал.<br /> <br /> <span style="font-size: larger;"><strong>Краят на &bdquo;Тирпиц&quot;<br /> </strong></span><br /> В следващото нападение на 12 ноември 1944 г., по време на операция Catechism над &bdquo;Тирпиц&quot; няма нито облаци, ни димна завеса. Корабът е улучен от 3 свръхмощни бомби Tallboy: една отскача от бронята на оръдейна кула, но другите две пробиват в бронята ивици от по 200 фута (60 м.), възникналият пожар води до взрив в барутния склад, който отново откъсва оръдейната кула &bdquo;С&quot;.<br /> <br /> Няколко минути след атаката &bdquo;Тирпиц&quot; потъва западно от Тромсьо в залива Хокьонботън, повличайки 1000 души от целия екипаж от 1700.<br /> <br /> По не изяснени докрай причини Луфтвафе не успява да попречи на бомбардировката. Германската ПВО поврежда само един двигател на щурмуващ самолет, който каца по корем в Швеция.<br /> <br /> Заради провала командирът на силите на Луфтвафе в Норвегия майор Хенрих Ерлер е обвинен в пренебрежително отношение към задълженията си, но смъртната му присъда е заменена с 3 г. затвор и е изпратен на фронта.<br /> <br /> Унищожаването на &bdquo;Тирпиц&quot; отстранява и последната сериозна заплаха за съюзниците в надводната повърхност на Северния Атлантик. Това позволява главните сили &ndash; линкори и авионосци &ndash; да бъдат преместени от европейския регион в Индийския и Тихия океан, където вземат участие в бойните действия против Япония.<br /> <br /> <span style="font-size: larger;"><strong>След войната</strong></span><br /> <br /> След войната отломки от &bdquo;Тирпиц&quot; са продадени на норвежка компания, след което линкорът е разрязан на части и изнесен. Значителен фрагмент от носовата част остава в мястото на потопяването. Електрогенераторът от кораба е използван като временна електростанция, снабдяваща рибната промишленост около град Хонингсвог.<br /> <br /> Фрагменти от кораба сега се използват от Норвежкия пътен департамент като временно пътно покритие при провеждане на ремонтни дейности. Някои части от кораба са претопени на брошки и друга бижутерия. <br /> <br /> Голям фрагмент от бронираната обшивка се съхранява в Кралския военноморски музей Explosion в Хемпшир.<br /> <br /> <em>Публикацията е подготвена от Ганчо Каменарски<br /> <br /> <br /> Четете утре в БЛИЦ:</em> <strong><span style="font-size: larger;">13.11.1002 г. Касапницата в деня свети Брайс &ndash; избити са всички датчани в Англия</span></strong><br /> <br /> <br />