Проф. Асенов от Пътната агенция обясни всичко за електронната винетка, което трябва да знаете
Те ще плащат за изминато разстояние след 16 август. Новите електронни винетки ще се купуват през сайта bgtoll.bg, мобилно приложение, терминали за самообслужване и, както преди – в търговската мрежа. Цените остават същите, като се въвежда и уикенд винетка за 10 лв., която ще важи от 12 ч. в петък до края на неделния ден.
От 17 декември започва продажбата на е-винетки, като притежателите на старите винетки ще могат да ги валидират така да ги трансформират в електронни.
Валидирането обаче не е задължително, просто ще носи някои предимства, подчерта в студиото на bTV проф. Олег Асенов от пътната агенция.
„Препоръчваме тези винетки да бъдат заверени. Ако не я преобразува, потребителят не е нарушител. Единственото неудобство е, че органите за правоприлагане могат да го спрат за проверка”, посочи експертът. Той съветва при всяко положение да оставим стикера на стъклото.
Асенов допълни, че е много важно при купуването на електронна винетка да въведем правилно всички данни, защото корекциите на грешки ще могат да се правят само в пункт на АПИ.
Дали сме изрядни на пътя – с платена винетка и тол такса, вече няма да следи КАТ. Това ще правят мобилни камери, разположени по републиканската пътна мрежа и т.нар. „тол полиция”. Тя ще използва специално оборудвани и обозначени автомобили.
Част от колите са още в процес на подготовка. Въпреки това екипът ни беше допуснат да снима отблизо всеки един детайл от оборудването.
„Предвижда се автомобилите да бъдат окомплектовани с LED дисплеи, така че да дават указания на другите автомобили: „Спри”, „Последвай ме” и т.н, на три различни езика”, обясни директорът на фирмата, която оборудва колите – Румен Червенков.
Върху всяка кола са монтирани GPS устройства, камери и допълнително осветление. Когато „дебне”, автомобилът е на платното, обърнат със задната си част в посока на движението. В реално време, буквално за секунди, камерата прави връзка с дата център, в който по регистрационен номер се проверява дали автомобилът е с платена винетна такса.
„Тази информация обаче се подава на следващото превозно средство, което е някъде по трасето, който има за цел да спре автомобила и да го санкционира”, посочва Червенков. Служителите на ТОЛ полицията имат право да санкционират, но само половината от тях могат да проверяват превозните средства.
Ако ТОЛ полицията ви хване в нарушения трябва да платите на място т.нар "компенсаторна" такса. За леките автомобили санкцията е 70 лв. Плащането в брой е невъзможно, защото колите са оборудвани само с ПОС терминали.
Ако не платите санкцията в на място или през банка в 14-дневен срок, следва глоба – очаква се размерът да е 300 лв. за лек автомобил.
Всички над 100 автомобила ще да бъдат напълно готови с оборудването до 17 декември тази година, увериха от пътната агенция.
Защо електронната винетка не е по-евтина от хартиената, при положение, че вече не се налага да се плащат 5 лв. за всеки стикер? Това е един от въпросите, които Институтът за пътна безопасност задава.
Според Диана Русинова от организацията ставаме свидетели на скрито вдигане на винетката.
„Разходите не намаляват, трансформират се от един тип разход в друг”, отговор и Асенов. Той посочи, че се развива търговската мрежа и има много по-сериозно правоприлагане.
Друг проблем, който виждат в неправителствения сектор, е, че договорът за изграждането на електронната система е претърпял сериозни промени и, ако в началото е имало доказване на ефективност и функционалност преди плащане, докато сега, според Руснова, ситуацията е: „Давам ви един продукт и ви казвам „Оправяйте се, платете го”.
Асенов беше категоричен, че системата се тества непрекъснато и в реална среда.
Институтът за пътна безопасност в близките дни ще разпространи повече информация за съмненията си около е-винетките.
Последвайте ни
0 Коментара: