Докато пандемията от коронавируса се разпространява главоломно, домакинствата по света буквално панически влизат в рафтовете по магазините, за да вземат последните бройки от някои елементарни, но сега оказващи се дефицитни стоки.

Масовата паника за пазаруване се видя и в България - при обявяването на извънредната ситуация у нас за няколко часа някои от най-големите търговски вериги се оказаха с празни щандове.

Фокусът на настоящата публикация пада именно върху един от тези сега дефицитни артикули, който бързо се превърна в символ на коронавируса (бел. ред. - или по-скоро в символ на всяването на паника и... лекомислие). Става въпрос за тоалетната хартия, уточнява money.bg.

Учени обявиха праисторически и невероятни причини за паниката, подлудила българите


Все още е рано да се прави равносметка как родните фирми се справят на фона на изключително засиленото търсене. Авторите на CNN обаче проследяват как производителите на тоалетна хартия в САЩ отговарят на "коронното" предизвикателство.

Компаниите, които доставят ежедневните хартиени продукти, са зашеметени и се опитват да се адаптират към това бързо развиващо се ново поведение на потребителите.

Те, разбира се, са изправени пред компромиси. Много от тях вече експлоатираха производствените си мощности денонощно преди пандемията. Сега някои ограничават съоръженията си. Но служителите, които продължават да работят, също са хора. И те могат да се заразят. Подобна ситуация би могла да доведе до затварянето на цели производствени предприятия и логистични центрове.

Дори главният изпълнителен директор на Sellars Absorbent Materials, която произвежда тоалетна хартия и други хартиени изделия в Милуоки, Уисконсин, не може да проумее това невиждано потребление. Том Селар обяснява, че всъщност потреблението на продукта не се повишава. В същото време търсенето може да предизвика дефицити.

Компанията Georgia Pacific, която също произвежда тоалетната хартия, заяви, че миналата седмица някои поръчки от търговците на дребно почти са се удвоили.

Компанията все пак е успяла да достави с 20% повече от нормалния си капацитет.

Снимка 472385

В този контекст Американската асоциация за горски и хартиени продукти - отраслова група, представляваща производители на хартиени продукти - отбеляза, че индустрията работи усилено, за да отговори на внезапния скок на търсенето. "Бъдете сигурни, че компаниите продължават да произвеждат и доставят", казва в изявление изпълнителният директор на асоциацията Хайди Брок.

Но това не означава, че фабриките ще бъдат изправени пред лесна ситуация. Въпреки необяснимото търсене.

Какво означава свръхтърсенето?
За отговора на този въпрос е важно да се обясни как се прави тоалетната хартия. Тоалетната хартия, както почти всяка хартия, може да се направи от два източника - дървесна пулпа (от дървета) или рециклирана пулпа (от рециклирана хартия). И двата консуматива, които се използват за производство в САЩ, са родни или се внасят от Канада. Пулпата се доставя до хартиените фабрики, където се прави на хартията, която виждаме по рафтовете.

"Повечето производители вече работят 24 часа, 7 дни в седмицата. Те работят с постоянен пълен капацитет. Няма празна машина, която може да се задейства, за да се увеличи производството", посочи Селар.

За доставчиците бързото увеличаване на производството едва ли ще бъде лесно. Така че много от тях започват да преструктурират произвдоствата си, за да отговорят на търсенето. Например те правят повече тоалетна хартия, вместо носни кърпи и т.н.

Компанията за потребителски продукти Kimberly-Clark заяви, че предприема стъпки за ускоряване на производството и пренасочване на инвентара, за да отговори на потреблението.

"Искаме да уверим потребителите, че правим всичко възможно, за да осигурим стабилно предлагане на продукти в магазините и ще продължим да правим корекции в нашите планове, ако е необходимо", пише в изявлението на компанията.

Има обаче и други начини, по които доставчиците в САЩ реагират на манията за тоалетна хартия. Някои от фирмите премахват курсовете до логистичните центрове и зареждат обекти директно. Така тоалетната хартия стига директно до рафтовете на супермаркетите.

Други производители пък коментират, че сега за тях е важно не да наемат нов персонал и да увеличават производството, а да увеличават ефективността. Те уверяват, че здравето на служителите е най-голям приоритет. Това обаче не означава, че работниците не могат да се разболеят.

Това е основното притеснение и на Роб Барон, изпълнителен директор на Marcal Paper - компания за хартиени продукти от Elmwood Park, Ню Джърси. Той обяснява, че стратегията на фирмата ще бъде да се погрижи за съществуващите си дългосрочни клиенти, осигурявайки първо доставки при тях.

И докато голямата мания на хората да се запасят с тоалетна хартия е във вихъра си, което гарантира работа за големите производители, малките такива могат да се окажат в неприятен капан.

Складирането на тоалетна хартия може значително да навреди на продажбите на малките доставчици според Барон. "Всички сме виждали снимки на хора, които носят колички за пазаруване, пълни с тоалетна хартия." По думите му вероятно тези хора няма да купуват тоалетна хартия с месеци.

В същото време е възможно и в един момент да се получи пренасищане на пазара, което допълнително да притисне по-малките играчи.