За едни кризата е опасност. За други – възможност. А за трети – начин да припечелят още чужди пари, за да си въртят машинациите. Въпрос на морал. Енергийният и медиен монополист Иво Прокопиев знае най-добре. Той не може да се оплаче нито от наличието на морал, нито от скрупули.

Така, докато при старта на COVID кризата, хванала държавата буквално по бели гащи, едни даряваха милиони на болниците за липсващи консумативи, тестове, лекарства и животоспасяваща апаратура, какво е правил олигархът, напълнил днес банковите си сметки на гърба на всички ни от скъпия "зелен" ток? Прокопиев е впил пипалата си в де що програма има, стартирана от държавата или от ЕС в подкрепа на бизнеса.

Показва го елементарна справка в сайтовете на ИСУН (информационната система за средствата на ЕС в България) и НОИ, където са качени всички раздадени помощи по схемата 60/40. Данните в двете системи сочат, че докато не малка част от фирмите се оплакваха от труден достъп до програмите за подпомагане, Прокопиев е взел общо над 370 000 лева от ЕС и държавата, за да ги налее в медийната си империя „Икономедиа“. И да си гарантира, че брънките в машината му за манипулации, които

от години съществуват не на пазарен принцип –

т.е. не от читатели и рекламно пространство например, а от грантове и европари, ще продължават да имат финансова смазка, за да играят ролята на лобистки инструмент и бухалка срещу враговете му.

Така Прокопиевата „Икономедиа“ се оказва сред първите, получили помощ по схемата 60/40, стартирана от държавата малко след началото на COVID пандемията през март 2020 г. За периода от март до юни същата година издателската компания на Прокопиев, който според редица западни издания е монополист в сектора, контролиращ над 25 медии (според брюкселското издание Ню Юръп), а взела 200 181 лева по програмата, става ясно от справките в сайта на НОИ. Първият транш е получен още в средата на май 2020 г. – месец и половина след приемането на Постановление №55, уреждащо реда за изплащане на компенсациите.

С това обаче помощите, ползвани от енергийния олигарх за издръжка на медийния му монопол, далеч не се изчерпват.

След 60/40 той се впива и в евросхемата за подкрепа за средни предприятия

за преодоляване на икономическите последствия от COVID пандемията, стартирана в рамките на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“. Според условията си, програмата предоставя безвъзмездно оперативен капитал на компании, регистрирали поне 20% спад в оборотите си, като с получените пари се покриват доста сериозен списък от разходи, направени от получилите одобрение фирми. По нея „Икономедиа“ взема 150 000 лева, 85% (или 127 500 лева) от които от фондовете на ЕС. Останалите 22 500 лева идват от българската хазна. Съфинансиране от страна на фирмата изобщо няма.

Любопитното е, че по направление на програмата, по което медийната група получава парите – създаване и разпространение на информация и творчески продукти, както и далекосъобщения, общо одобрените бенефициенти са 43. От тях издателските компании са под дузина. Самата „Икономедиа“ взема тавана на помощта, а именно 150 000 лева, като според данните в ИСУН плаща освен разходи за ток, и наеми на зали и услуги. В това число над 25 000 лева към любимото място на едно от отрочетата на политинженеринга на Прокопиев "Да, България"– София ивент център и свързаната й фирма “СЕГ ивент сървисиз“.

Не липсват и други будещи недоумение разходи към физически лица,

излизащи в системата само с първо име. Например 7863 лева за човек на име Тодор или 3961 лева към Благовеста. За осчетоводяването на разходите, пак според данните в ИСУН, не са предоставени договори, а само фактури.

Любопитното е, че това е единственият проект, по който „Икономедиа“ излиза в системата като бенефициент, но пък не са малко тези, по които излиза и като изпълнител. Т.е. фирма, разходи към която са били покрити пак по линия на ОП „Иновации и конкурентоспособност“ и по-специално по програмите за подпомагане на микро-, малки и средни предприятия в COVID пандемията. По тази графа медийната група на Прокопиев излиза, че е взела още около 20 000 лева, като 14 400 лева са отчетени от фирмата „Синтегра партнърс“, свързана според системата за финансово разузнаване ДАКСИ със собственика на вече споменатите „СЕГ ивент сървисиз“ и София ивент център.  

Тук е моментът за

малко, но важен бекграунд.

Стартът на COVID кризата бе маркиран от безпрецедентна по мащабите си дарителска кампания, в рамките на която болниците и общините в държавата получиха десетки милиони от граждани и фирми, за да могат да посрещнат първата вълна от коронавируса. И да разполагат с нужната апаратура и тестове, за да ограничават и да се борят със заразата.

В същото време, докато лавината от солидарност спасяваше човешки животи, Прокопиев и медийната му група „Икономедиа“ провеждаха паралелна кампания, в рамките на която от една страна се пробваха да омаловажават дарителството и хулеха основния враг на енергийния олигарх – депутата от ДПС Делян Пеевски, станал един от най-големите дарители в COVID пандемията, осигурявайки помощи за болниците и общините под формата на финансови средства, консумативи и апаратура. А от друга - обясняваха, че по-важно било държавата да стартира веднага програми за парична подкрепа на бизнеса, защото оцеляването на фирмите било по-важно за хората. Т.е. - провеждаха масирана лобистка кампания за отварянето на нова държавна хранилка, в която енергийният олигарх и машината му за медийни манипулации да се впият. За да оцелеят отново на гърба на другите.

При това с пари, които бяха предназначени и трябваше да отидат в реалния бизнес, допринасящ за реален продукт, а не за поддържането на инструменти за натиск, охулване и лобизъм. Както казват хората - по делата им ще ги познаете. И в трудни за държавата времена. Тогава наистина става ясно кой какъв е и на кого може да се разчита.