Протест, насрочен за 26 юни, ще покаже всъщност кое е лицето на сивия сектор в горивата. На тази дата собственици на малки бензиностанции се канят да излязат пред Народното събрание, защото не искат да има закон за търговията с горива. Щяло да има и протестни шествия на автоцистерни през „Цариградско шосе“, „Ботевградско шосе“ и Владая. 

Бензинджиите твърдят, че ще има фалит на близо 400 малки бензиностанции, които държат 15 на сто от пазара на горива в страната. И плашат, че ако законът бъде приет, горивата ще поскъпнат с 10%. 

Как са направени тези изчисления, изобщо не е ясно, защото търговците не посочват никаква обосновка за тях. Странен е и протестът им срещу изискванията за предоставяне на обезпечения. Че за отварянето на едно магазинче за продажба на алкохол и цигари, които са акцизни стоки като горивата, се изискват куп документи и лиценз от митниците. А в момента всеки може да отвори бензиностанция, дори фирма с капитал от 2 лева, а в същото време да върти бизнес за няколкостотин хиляди на година. А ако натрупа задължения към бюджета, да шитне фирмата на социално слаб или циганин и да не плати нито лев.  

Нашите фирми купуват гориво с платен акциз и ДДС, твърдят въпросните търговци. На само за 4 дни проверки в малки бензиностанции се оказа, че агенцията по метрология е открила близо 13 000 литра горива с отклонения от изискванията. Ако те са купени от легални търговци и производители, как така тогава има отклонения в качеството им?

И вероятно по съвсем случайно съвпадение, докато текат заканите за протести на търговци на горива, се появи становище на финансовото министерство по  предлагания закон. В него се казва, че складодържателите и получателите на горива не трябва да имат задължение за внесен капитал в размер на 3 000 000 лв. при искане за лиценз. Трябвало да отпаднат и изискванията за обезпечения, защото това щяло да натовари бизнеса. Посочва се още, че изискванията лицата, които търгуват на дребно, да имат дистанционна връзка с НАП, е аналогично с друг закон. Министърът предлага първо търговец да получи регистрация по закона за горивата и после да има дистанционна връзка с НАП, а не обратното. 
На практика тези препоръки обезмислят целия закон, тъй като ще отпаднат всички изисквания към търговци и производители. 

Ясно е, че приемането на закона ще удари големи интереси и големи пари - годишно сивият сектор при горивата се оценява на поне 1 млрд. лв. И явно много хора не искат тези пари да бъдат изсветлени и да влязат в хазната.  

Пари, с които може да се вдигнат пенсии, социални помощи или да се оправят пътищата.