Системата с ваучерите за туризъм все още не е започнала да функционира и да бъде използвана от служителите на компаниите, които получават такива всеки месец.

Това обявиха туроператори, хотелиери и ресторантьори, които очакваха рекламна и информационна кампания от Министерството на туризма.

Мярката беше гласувана в актуализацията на бюджета на страната с цел стимулиране за ползване на туристически услуги и важи до края на годината, като преди това ваучерите можеха да се използват само за храна. По този начин трябва да бъде подпомогнат най-засегнатият бранш от световната Ковид пандемия.

„Мярката с ваучерите не работи и нищо не се случва, а до края на нейния край остават 4 месеца“, коментира пред TravelNews Павлина Илиева, председател на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти „Обединение Бъдеще за туризма“ (ОБТ). Според нея все още няма туроператори, които да са сключили договори с фирмите – оператори на ваучери. Причината е, че няма търсене от страна на клиентите, които пък не са информирани за мярката заради липсата на реклама.

„Министерството на туризма обеща рекламна и информационна кампания, но такава не сме виждали. Така бизнесът и клиентите останаха в невидение“, каза Илиева. По нейни думи помощта е огромна и ще помогне за възстановяването на туризма. Отделно хората трябва да знаят, че това е помощ и за тях да пътуват. От нея могат да се възполват около 500 000 служители на компании в страната, изчислява Павлина Илиева. Те могат да използват ваучерите за туризъм през есенния сезон за екскурзии, настаняване в хотели, в ресторанти и др. туристически услуги.

Председателят на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) Димитрина Горанова също обясни, че при тях няма информация за сключени договори с фирми от бранша. „Мярката е временна и е до края на годината, което възпира туроператорите и операторите на ваучери“, каза тя. Според нея все още не е променена Наредба 7, която да дава повече яснота за използването на ваучерите.

Председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) Георги Щерев обяви, че няма информация за сключени договори между обекти и операторите на ваучери. „Ако има такива са единици и никой не е видял реклама или информационна кампания“, посочи той. Според Щерев мярката не функционира.

„Ваучурите за туризъм са една пиар акция. Това не е реално работеща мярка за подпомагането на бизнеса. Ако има няколко хотела и ресторанта, които вече са сключили договори е добре, но никой не ги знае. Министерството на туризма не си свърши работата докрай“, заяви Ричард Алибегов, председател на Асоциацията на заведенията в България.

Служители на Министерството на туризма обясниха, че новият екип на ведомството е спрял подготвената рекламна кампания за популяризиране на ваучерите за туризъм. Дори не е качен банер на сайта на ведомството. Министърът на туризма Илин Димитров коментира пред TravelNews, че вече са сключени около 2000 договора между хотели и оператори на ваучери. Министерството обаче не разполага със списъка. „Ще правим разяснителна, а не рекламна кампания за ползването на ваучерите за туризъм. Вече сме дали 11 интервюта и ще направим поне още 30 до края на годината“, каза Димитров.

Според него хотелиерите, туроператорите, ресторантьорите и операторите на ваучери трябва сами да си направят рекламна кампания. Това са отношения между частния бизнес и държавата не може повече да се меси в дейността им. Той си поставя задача да се бори ваучерите за туризъм да станат постоянна мярка. За целта ще бъде предложено да останат в бюджета и за 2023 г.

От Асоциацията на операторите на ваучери за храна в България не бяха открити за коментар да обяснят ситуацията на пазара, тъй като са в отпуск.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук