Решението за елиминирането на специализираните съдилища и прокуратури вече е взето. На тъмно и явно извън парламента. Това стана ясно от дебата в Комисията по конституционни и правни въпроси в НС относно предвиденото от правосъдния министър Надежда Йорданова закриване на тези структури. 

Всъщност, „дебат“ е твърде силна дума, тъй като болшинството от депутатите в Комисията се опитаха да превърнат заседанието в монолог, от който да се чуе само гледната точка на предложилите закриването на специализираните органи.

Това пролича от реакцията им още по време на изказването на председателите на Апелативния специализиран наказателен съд и Специализирани наказателен съд Георги Ушев и Мариета Райкова, които бяха поканени да изложат становищата си относно проекта.

Депутатите обаче показаха, че не желаят да слушат изказванията и аргументите им, прекъсвайки ги на няколко пъти с подмятания, че говорят твърде дълго, демонстрирайки, че очевидно това, което казват няма никакво значение, след като решението за закриването им вече е предварително взето.

Това направи впечатление на главния прокурор Иван Гешев, който също беше поканен за становище по време на Комисията. “Ако искате да ме прекъснете, може да го направите по всяко време, за да вземете решението, което вече сте взели. Останах с впечатлението, че голяма част от това, което ще кажа, не представлява интерес за народните представители.

Възхищавам се на български политици, които „говорят от името на народа“. Аз нямам претенциите, че говоря от името на народа, въпреки социологическите изследвания, че 4% от народа се интересува от т.нар. „съдебна реформа“, започна изказването си главният прокурор. 

Последва и оценката му за плануваните законодателни промени: „Това е все едно Италианската държава да закрие прокуратурата си „Антимафия“ защото си върши работата. Много е трудно да говориш юридически,. Когато никой не те слуша. За българските граждани ще кажа – тези мотиви тук не познават как функционира българската съдебна власт в частта – наказателно правораздаване.

Това, което ще се случи, е че освен кризите – да се бият за олио по опашките, ще последва и криза в наказателното правораздаване. Това, което се говори тук е пълна нула. Познаването на функционирането на наказателното право тук е пълна нула. Нула! Оттук нататък ще последват дела за компетентност, това което ще се случи с организираната престъпност, в сектора „Тероризъм“ – изобщо няма да го коментирам“. 

Респектът, самоцензурата и до голяма степен зависимостите в малките населени места пък ще доведат до връщането на престъпността в невиждани от десетилетия нива, смята Гешев. 

Лустрация на съдии и нарушаване на върховенството на закона. Така главният прокурор определи пък опитите на управляващото мнозинство да елиминира специализираното правосъдие в България. 

„Гледам, че много се бърза, като че ли се връщаме във времето на Стаханов, в което гоним норма. Олимпийски резултати явно гоним – в кръга на шегата“, пошегува се той, намеквайки повторно, че явно за депутатите аргументите на другата страна в дебата „за“ и „против“ закриването на спецправосъдието е губене на време.

Относно предвиденото в проекта преназначаване на магистратите, след закриването на тези структури, пък нееднократно бяха изразени опасения от страна на юристи, че става дума за лична вендета и опит за тяхното „разселване“. Иван Гешев сподели такава теза и намекна, че ще атакува промените в закона, ако те бъдат приети, в Конституционния съд.

„Никой не може да бъде задължен да работи на друго работно място, освен, ако не е командирован за до три месеца. Мен ме радва, че в този закон има такива непротивоконституционни текстове, защото той ще катастрофира в КС. Обосновано е и притеснението на колегите от Евроджъст какво ще се случи със сътрудничеството с България, ако бъдат приети тези промени.

Това ще се отрази и на работата на Европейската прокуратура. Всичко това, което ще се случи, противоречи и на всичко това, което ни е препоръчала ЕК в годините.

Надявам се реакцията да не е като в Полша – да плащаме по 1 млн. евро на ден. Препоръчвам на службата за подкрепа на структурните реформи и каква е оценката за специализираните структури. Препоръчвам да се прочете анализът на прокурорската колегия, където ще видите реалната статистика, а не изопачените факти в мотивите на МС“, каза той. 

И допълни: „Гледам, че тук има представители и на демократичната общност, за която е голям проблем руското влияние. Оказва се, че благодарение на дейността на Специализираната прокуратура са обявени за персона нон грата 10, 11, 15 лица за шпионство. Започват да се случват нещата в тази посока и изведнъж се иска закриването им. Отдавам това на случайност“. 

„Тоест ние разваляме нещо работещо, за да се върнем във времената отпреди 2006 г. Надявам се да не се върнем в тези времена, в които се лепяха лепенки по вратите. Корупцията в цял свят е свързана с политиката, така показват анализите, не го казвам аз.

Наричате специализираното правосъдие „ политическа бухалка“  - след като нямаме обвинен или подсъдим политик от действащото мнозинство, много интересно към кого е била наложена тази бухалка. При положение, че отпреди дни имаме минало на разпоредително заседание дело срещу действащ тогава министър и присъда на лице от управляващото мнозинство“, изказа мнение още главният прокурор.