Eдна трета от децата между 7- и 17-годишна възраст страдат от депресия заради локдауните и мерките, които ги затварят вкъщи. Това показва последното проучване за ефекта на пандемията върху учениците на Университетския медицински център Хамбург-Епендорф в Германия. Тенденцията се наблюдава и други държави, където психолози предупреждават, че психичното здраве на младите хора може да бъде един от най-сериозните и трайни последици от пандемичния период, пише "Труд".

У нас няма пълномащабно изследване, което да дава данни как се отразява ученето и стоенето вкъщи на българските деца, но училищни психолози имат своите наблюдения и са категорични, че ефектите от изолацията вече се виждат.

Психологът Иван Игов съветва родителите да обърнат внимание първо на себе си, защото техните състояния се предават на децата.

“Локдаунът депресира децата, почти с една трета са нараснали случаите на агресията и агресивно поведение. Родителите признават за това, някои дори казват, че не могат да познаят децата си. Повечето не могат да познаят себе си обаче”, разказа пред “Труд” опита си в разговори с родители и деца психологът Иван Игов.

По думите му малко се говори за ефектите на постстресовия синдром в България. “Хората нямат готовност да се обърнат към специалист и понякога го прехвърлят на децата си.

Най-често се обръщат към нас хора, чиито деца изпитват страх да се обърнат към други, дори имаше случай на страх от отворени пространства, заради факта, че дълго време са стояли вкъщи с родителите”, обясни специалистът и добави, че малките деца с по-податливи на стреса, отколкото тези в пубертета, които продължават да имат повече контакти с връстниците си.

Въпросът за решаването на проблема е в стъпките, казва Игов: “Да видим какъв е изходът от ситуацията, да имаме консенсус как да излезе от нея, а вече има как. При това положение много от нас ще се върнат контрола над живота си, а оттам и децата ни ще бъдат по-спокойни.

Един от начините да се справят с депресията при децата училищните психолози виждат в непрестанната комуникация с тях. Такъв е опитът на Гергана Крумова, психолог в 137 СУ “Ангел Кънчев” в София, където учат над 1000 деца.

“Много се грижихме по време на дистанционното обучение за емоционалното състояние на децата, за техните преживявания и евентуални затруднения, много работим онлайн, вече и присъствено с учениците, с колегите учители и с родителите. Ако учителят даде индикация, че някое дете нещо преживява, моментално се сигнализира към нас.

Правим онлайн и присъствени срещи с децата, с родителите. Това, че не спряхме контакта с тях, вероятно е причината да се справяме добре и като цяло децата да се чувстват добре. При всички случаи продължи ли обаче тази ситуация с дистанционното образование още дълго, всички колеги очакваме да има негативни последици”, признава тя.

Като цяло можем да очакваме, че дори пандемията да бъде овладяна до края на тази година, децата ни ще останат, поне част от тях, с някаква по-дълготрайна травма, прави заключение от своя страна Игов и съветва - това, което родителите трябва да направят, е да обърнат внимание първо на себе си, на начина им на живот, има ли различни състояния като главоболие, безсъние, раздразнителност, защото всичко това се прехвърля върху децата.