Нормално ли е в музеите да няма тоалетни? - това е само един от въпросите на екскурзовода. Евелина Пулева работи като екскурзовод от 1997 година. От 2016 година тя е лицензиран екскурзовод от Министерство на туризма, асистент по екскурзоводство към университета "Проф. Д-р Асен Златаров", съобщава GlasNews.bg.

Споделя, че работи от страната на бизнеса с бъдещи "екскурзоводи" и е собственик на туристическа агенция от двадесет и пет години. Евелина притежава още куп титли, за които наскоро разбрала, че не означават нищо.

Оказва се, че в Националния музей "Васил Левски" в Карлово, лицензът на Евелина е просто една хартийка и задължително трябва да плати беседа, иначе не може да разказва в музея - така било заповядано.

"Строиха се охрана, дойде уредник, касиер, екскурзовод ли? Обяснихме, че си следваме план на екскурзията и тя върви в хронология и че децата са малки, а аз преценям, заедно с госпожите, как да поднеса информацията до тяхното ниво", разказва Пулева. Въпреки това й било обяснено от охраната, че е против правилата. "Излизайки си заплатих беседата, която изнесох на учениците в музея", допълва жената.

Евелина е провела спорен разговор с музейния екскурзовод и обещала да отправи въпрос към служебния министър на туризма Илин Димитров. "Ние, завършилите туризъм, какви сме с нашите лицензи... учили география, история, практикуващи тази професия от години?", пита Пулева. Жената споделя, че ситуацията е била аналогична и в Националния музей "Христо Ботев" в Калофер.

"В цял свят лицензираният екскурзовод е уважаван. В много музеи той се чекира с лиценза си... а в България - коя съм аз, като искам да говоря в музея ще си плащам", пише тя в личния си акаунт във Фейсбук.

Евелина Пулева е потресена от това, че в къща музей "Иван Вазов" има само една тоалетна, за която твърди, че е неподдържана. Споделя още, че в Националния музей "Христо Ботев" дори няма тоалетна.

"Сега влизам и в конкретика, като част от бизнеса. От нас се изисква, отваряйки обект да имаме тоалетни, умивалници, категоризации, документации и още куп неща, за които ни проверяват ежедневно. Какво се изисква господа министри, кметове и чиновници от държавните институции? Музеи Копривщица - НЯМА тоалетни. Две градски вмирисани тоалетни, едната не работи, само взима стотинки, другата не знам как да я опиша - ужас!

От музеите те препращат в сладкарницата /частен сектор/, те в градската тоалетна, а предстои обиколка на музейни къщи, в които няма тоалетни. Вариантът е да се напикаш в гащите или да се върнеш до тоалетната на паркинга /две на десет автобуса/ - мръсни. Нац. музей "Христо Ботев" тоалетна - Няма. От там те пращат в музея на дантелата - бизнес, те вече в чудо се видели хората и сложили 0, 50 лв. такса.

Чисто и поддържано, красив музей, вежлив персонал, но с подкрепата на частен сектор. Представете си сега как се чувствах на 06.01.2023 г. с група чужденци на леденото хоро и 175 г. от рождението на Ботев.

Хиляди туристи, няма паркинг, няма тоалетна, в музея беседата се плаща, ама на чужд език предварителна заявка, а то и сега било празник, телевизии, интервюта... Чужденците с ококорени очи ме успокояват. И тук държавата виновна, колко пъти писали писма до институциите, кметството, съдействие - 0", вайка се Пулева.

Ето и въпросите, на които Евелина Пулева очаква отговори:

За какво ми е този лиценз?

Трябва ли да заплащаме екскурзоводски беседи при положение, че с групата пътува лицензиран екскурзовод. Нормално ли е в музеите да няма тоалетни?Каква е ролята на музейния екскурзовод? Задавам този въпрос, защото те самите не знаеха какви са техните права и какви са моите!

"Очаквам отговор, който институциите могат да отправят и по имейл на трите НПО- та на екскурзоводите или на БРТК - Бургаска регионална туристическа камара - /brtk/. Може и във фейса, който напоследък стана място за решаване на проблемите в държавата. Не са нормални тези неща, в 21 век да нямаме санитарни възли в музеите.

Уточнявам, че не съм привърженичка на това да решаваме проблемите във Фейсбук, но за съжаление ефектът е по-добър от официално писмо, чийто отговор е: "Благодаря Вашето писмо е входирано под номер..." И така си остава входирано, решение обаче няма. Когато обаче го напишем във Фейсбук и дадем гласност нещата придобиват друг облик", завършва публикацията си Евелина.

 

 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук