С цената на живота си наш капитан спасява Пирея
77 години от подвига на Иван Томов и моряците от “Мария-Луиза”. Защо за героизма им дълго е забранено да се говори
На 1 септември 1939 година Германия напада Полша. Започва Втората световна война. На 1 март 1941 година България е вече съюзник на Райха. Царското правителство заповядва всички големи кораби с български флаг да минат под германско командване. Това естествено се отнася и за “Княгиня Мария-Луиза” - първият наш модерен океански параход, чийто капитан е Иван Томов
На 22 май 1941 година той акостира в Солун. Два дни по-късно идва заповед корабът “Бургас”, който е закотвен в съседство, да натовари авиобомби, взриватели, патрони, картечници и варели, тенекии с авиобензин и да ги превози до Пирея. Капитанът Петър Бояджиев обаче отказва. Тогава с опасната мисия е натоварен капитан Томов. Заповедта е да бърза. Тръгват в не много подходящо време и на 28 май навлизат в пристанището близо до Атина. Веднага започват разтоварването. В това време Пирея е като бомба. Огърлица от складове, пълни с боеприпаси, ограждат кея. Една искра е достатъчна градът да хвръкне във въздуха. 5000 авиобомби започват да изнасят от “Мария-Луиза” и да се стоварват на брега. На 30 май в 6,30 часа сутринта вахтеният моряк Васил Илиев забелязва, че от шести хамбар се процежда гъст дим. Веднага е обявена тревога. Целият екипаж се хвърля на бой с огъня. От брега четири пожарни обливат кораба с вода, но почти без ефект. Битката със стихията изглежда загубена. Изходът е корабът да бъде потопен на място. Но за това е нужен поне един час, страшно много време. И тогава Иван Томов взема най-трудното решение за един капитан. Нарежда екипажът да слезе на брега. На кораба остават само помощниците му и машинистите за маневра. Два влекача започват да теглят горящата крепост навътре в морето. Командирът брои секундите. Корпусът на огромния съд се тресе. Той е вече на километър от кея. Следва втора заповед: Всички без изключение да напуснат. Той сам ще продължи да води кораба. Отписал се е вече от живота.
Две мощни детонации разтърсват “Мария-Луиза” и я разцепват на две. За миг гордостта на българското корабоплаване е на дъното. Ударната вълна помита пристанищни съоръжения. Италианският кораб “Албатрос” пламва и също потъва. Последва го немският “Аликанте”. Има разрушения, но градът е спасен. Освен Иван Томов, загиват първият помощник Георги Бобев и старшият помощник Петър Чаракчиев, Георги Кръстев, Георги Винаров. Със счупен крак Веселин Георгиев (Фоса) успява да се прехвърли през борда. Спасява го италиански кораб. Когато се прибира във Варна, дълго трие от фасадата на къщата си собствения си некролог. Живи остават още кормчията, въглищарят и третият помощник Йордан Чолаков.
Предполага се, че активисти от съпротивата са предизвикали пожара. За подвига на смелия български екипаж години наред в родината не се говори нищо. Социалистическата пропаганда не иска да признае подвига на хора, служили на Германия. В Гърция също се мълчи. Вярно, че българите спасили града им, но тогава те са били окупатори и врагове. През 1986 година в алманах “Фар” е отпечатана статия на професор Кирил Геров за подвига на капитан Томов. Главният редактор веднага е сменен. Преследва се и всеки следващ опит да се възкреси спасителят на Пирея.
Взрив разполовява Халифакс
На 12 април 1944 г. в Бомбай “Форд Стейкин” се взривява, след грешки на капитана и помощниците му. В радиус от 500 метра всичките сгради са унищожени. Убити и ранени са десетки. Капитанът е провъзгласен за герой.
Исак ГОЗЕС
Последвайте ни
0 Коментара: