Трагедията в Своге предизвика множество коментари по отношение на пътната настилка, върху която се е разиграл инцидентът. БЛИЦ разговаря с експерти, които внесоха яснота около състоянието на участъка.
За съжаление отново изключително неприятен повод, трагичен инцидент на пътя, повдига темата за причините за пътно-транспортните произшествия, защо се случват, можем ли да направим нещо срещу това и какво.

В медиите все по-често се чува терминът „сцепление на пътната настилка“ – има ли го, причина ли е то за дадено пътно-транспортно произшествие? Но темата за “коефициента на сцепление“ по своята същност е много сложен проблем и следва да бъде предмет на обстоен анализ. В Катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ към Университета по архитектура, строителство и геодезия - София от доста време сме насочили усилия за това да се обърне по-сериозно внимание на темата на национално ниво. Разработен е дисертационен труд с фокус именно върху влиянието на коефициента на сцепление на асфалтови пътни настилки върху безопасността на движение.

Темата е много деликатна и не бива единствено на база визуални обследвания и теоретични предположения да се хвърлят обвинения. Коефициентът не сцепление не е постоянен показател на пътната настилка. Той е проявление на комбинация от моментно състояние и влияние на различна група фактори от комплексната система “човек-път-автомобил-околна среда”, ключова за пътната безопасност. Трябва да се правят конкретни измервания и анализи, подкрепени от нормативни документи и изисквания. Редици държави в Европа и света налагат подобни изисквания за коефициент на сцепление на настилката, в някои случаи различни за различни категории и типови участъци от пътната мрежа, но винаги измерени с даден, нормативен уред. У нас, за съжаление, такива все още няма. Няма уреди, с които да се правят измервания, няма норматив, който да посочва конкретни стойности, няма изисквания.  

Повърхността на пътната настилка е единствената контактна зона между автомобила (гумите) и пътя, но условията на взаимодействие между тях се определят от комплексното влияние на широк спектър от фактори, отразяващи моментното състояние на тази мини система. Коефициентът на сцепление е от основно значение за възможността за осъществяване на маневри на пътя, за стабилното поведение на автомобила в криви и основно от него зависи дължината на спирачния път. При потенциално застрашени геометрични условия и среда, както и атмосферни влияния, се повишава рискът от възникване на пътно-транспортни произшествия.

В летните месеци , когато температурата на повърхността на настилката е по-висока, има известно количество избил битум (изпотяване на настилката), прах и замърсяване по повърхността й и особено в комбинация с дъжд, между автомобилната гума и пътната повърхност се образува тънък филм, който пречи на контакта между тях и съответно коефициентът на сцепление рязко намалява, а дължината на спирачния път може да се удължи в пъти в зависимост от скоростта на движение. Разбира се състоянието на автомобилните гуми също е от съществено значение за контакта с асфалтовата повърхност.  

При конкретния трагичен инцидент, за съжаление, вероятно се е получило именно подобно злополучно натрупване на много неблагоприятни фактори – потенциално опасна геометрия на пътя, дъжд, замърсяване, скорост, довели и до загуба на контрол у водача. Компетентните органи следва да направят своите анализи и да дадат експертното си становище. 

Ивайло КРАЧУНОВ, БЛИЦ

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ