Когато пазаруваме повече продукти наведнъж във връзка с подготовката за празниците, е по-голяма вероятността на касата да не забележим, че даден продукт се маркира на друга цена спрямо тази, на която сме планирали да го закупим. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов, потърсен за коментар на най-честите премеждия при пазаруване от магазинната мрежа в навечерието на Коледна и Нова година. 

„Определени рискове крият и т.нар. лимитирани серии продукти, които някои производители и търговци пускат специално за празниците. Без да познаваме техните специфики, можем да останем разочаровани от промяната в традиционното в сравнение с това, което може би малко екпериментаторски някой се е опитал да направи, за да уж удовлетвори в по-голяма степен претенцията на потребителя”, даде друг пример Маргаритов.

„Понякога в хаоса на пазаруването се стига до там, че можем да попаднем на стока с нарушен външен вид или артикули да са разместени в магазина и това да заблуди потребителите относно техните цени”, продължи председателят. По негови думи често по време на Коледно-новогодишните празници се появяват и продукти, съпътствани с обещания за награди в резултат на томболи. „След това минава време и този, който се е сетил да се възползва от възможността да получи своя подарък, остава разочарован, защото търговецът не му го предоставя”, добави той. 

Димитър Маргаритов коментира и все по-широкото предлагане на храна по Интернет: „Тук става въпрос по-скоро за нещо като доставка по домовете, а не толкова за класическата онлайн търговия. Важно е да имаме доверие на този, на когото поръчваме, защото всъщност ние му възлагаме по договор за поръчка от наше име и за наша сметка да извърши една сделка и впоследствие да ни предостави предмета на тази сделка до дома. И тогава, когато сме го направили, все пак е добре да сме си вкъщи, за да може да получим поръчаното”. Той уточни, че такива поръчки не могат да бъдат отказвани, тъй като става дума за малотрайни продукти. 

Председателят на КЗП припомни, че при покупки от сайтове, които не са базирани в България, има някои особености, които потребителите трябва да имат предвид. „Невинаги, когато един електронен магазин в своя интернет адрес има окончание на държава членка на ЕС, означава, че той се администрира от лице, което е базирано там. Затова е полезно хората да проверяват и да опитат да осъществят директен контакт с търговеца, който стои зад определения електронен магазин, за да зададат онези въпроси, които биха им дали достатъчна увереност, че насреща имат коректен и лоялен търговец, на когото могат спокойно да поръчат и да платят”, каза още Маргаритов.