Комисията за защита на конкуренцията прекрати поръчка на Министерството на транспорта за доставка на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака на стойност над 1 милиард лева. 

Причината е, че комисията е установила наличието на множество дискриминационни условия в документацията на поръчката, което е в нарушение на Закона за обществените поръчки. 

Жалбата, която КЗК уважи, бе подадена от Шкода Транспортейшън а.с., Чехия – компания, част от холдинга PPF Group (ППФ Груп), който също притежава bTV Media Group и Yettel, България.

Министерство на транспорта тази година на два пъти се опита да пусне въпросната процедура. И двата пъти тя бе обжалвана в КЗК заради дискриминационни условия. Те будеха подозрения, че Министерство на транспорта се опитва да предопредели изпълнителя на поръчката. 

В жалбата, по която се произнесе КЗК, бяха посочения като дискриминационни изискванията, надхвърлящи европейските, като:

 • влакът да е с минимум 4 места за инвалидни колички. Съгласно Регламент (ЕС) № 1300/2014 на ЕК от 18.11. 2014 г. минималния брой такива места трябва да е 2.

• разположение на седалките една срещу друга от минимум 1800 mm за втора класа, при минимално изискване за разстояние от 1450 mm, съгласно стандарта на Международния железопътен съюз - UIC 567.

Експертиза за поръчката за 35 нулевоемисионни електрически мотрисни влака производителите можеха да доказват с производство на дизелови мотрисни влакове, въпреки че това на практика са две напълно различни производствени технологии. Другото изискване, което беше атакувано от Шкода, бе кандидатите да са произвели точно 17 нискоемисионни влака, а не 5 или 8 например.

Част от обществената процедура бе и последващата поддръжка на влакове. Там пък не бяха поставени никакви изисквания. 

Така ремонтите можеха да бъдат извършвани извън страната и извън границите на Европа, въпреки че средствата за тази поръчка бяха отпуснати по европейска програма от европейския бюджет. Европейските средства щяха да изтичат в други държави - извън границите на България и на ЕС. 

С прекратяване на поръчката за доставка на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, КЗК върна възможността за усвояване на европейските средства по прозрачен и справедлив начин.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук