6000 буса возят нелегално пътници, колети и коли втора ръка на платформи, а държавата е глобила едва 43 от началото на годината.

Това сочат данни на легалния транспортен бранш и агенция „Автомобилна администрация“ (ДАИ).

Според превозвачите около 30% от превозите на пътници в страната се извършват с бусове 8+1 без лиценз.

Картинката в чужбина обаче е шокираща – почти всички превози на пътници, товари и коли втора употреба се извършват с такива бусове.

В същото време държавата не прави нищо по въпроса, въпреки че годишно губи колосалните 500 млн. лв. от данъци и осигуровки – сума, достатъчна за построяването на половината от остатъка от магистрала „Хемус“.

Лиценз

В България съгласно Закона за автомобилните превози развозът на пътници и товари, независимо дали тежки или леки пратки, се осъществява само от лицензирани фирми, които съответно трябва да плащат данъци и осигуровки.

Реално обаче този пазар е превзет от физически лица с бусове 8+1, които масово возят по заявка у нас и в чужбина. Този вид бусове се използват, защото се водят леки МПС, за които се изисква любителска шофьорска книжка.

За тях няма изискване и за куп други документи, които са необходими при автобусите с над 9 места.

Вреда

„Положението с всяка година се влошава както на вътрешния пазар, така и на международния.

Реално ние сме принудени да се конкурираме с лица, които имат огромното предимство да не плащат данъци, такси и осигуровки, което води до непрекъснати фалити на легални транспортни фирми“, коментира за „Телеграф“ Mагдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи (КАБ).

Според нея нелегалните бусове работят само по маршрути, по които има пътникопоток. „Няма да ги откриете по селските линии, за които се грижим ние от законния бранш, защото там няма печалба“, обяснява Милтенова.

Уговорките стават в интернет, като за чужбина обяви има както в сайтове, така и в групи за превоз в социалните мрежи. Във вътрешността на страната пък нелегалните превозвачи причакват пътници на спирките с оферта за превоз „на цената на билета за рейса“, както и около автогари.

Оферти за „трансфери“ и в страната, между големи градове, до курорти или директно от летище до център на провинциален град също изпълват фейсбук групите.

Мерки

„Ако държавата иска да вземе мерки, по метода на тайния клиент ДАИ, НАП, Икономическа полиция могат на мига да си уредят превоз през такава фейсбук група. От центъра на София, Сливен или Габрово до Италия, Германия.

Или пък от летище София до Благоевград или Видин“, коментира Емил Toдоров от КАБ. 

„Всеки четвъртък пътувам до Бари и Рим. Тръгвам от Враца и Монтана. Возя до две коли, стока, багажи, колети, мотори. 8 пътници“, е само едно от обявленията. Цени не се публикуват, но на лично съобщение получаваме оферта от 150 евро до почти всички европейски градове.

По изчисления на КАБ от това държавата губи по общо 500 млн. лв. годишно, като те се формират от неплатен ДДС, данък печалба и осигуровки в сферите на превоза на пътници, пратки и коли на платформа. Отделно са загубите на законния бизнес (виж карето).

„От ДДС за автомобилите на платформа 93 млн. лв., от ДДС за пратки и колети 187 млн. лв., от осигуровки на автобусни шофьори 24 млн. лв., от данък печалба 149 млн. лв.“, изброява Тодоров.

Изчисленията на КАБ се базират на техни преброявания по ГКПП на страната, според които около 6000 буса са ангажирани в нелегалния превоз и всяка седмица извършват по един курс в посока Западна Европа, или 12 000 курса седмично.

Контрол

В същото време от началото на 2024 г. са извършени 577 съвместни проверки на служители на ДАИ с Гранична полиция, НАП и Министерството на туризма.

От началото на годината са констатирани 126 случая на нерегламентиран превоз на пътници и товари, за които са съставени 126 акта и са издадени 126 принудителни административни мерки.

От тях едва 43 броя са за превоз с леки автомобили, сред които са и бусовете 8+1.

Пощите на път да фалират заради тях

Според КАБ загубите за бюджета са само една част от негативния ефект.

Отделно частният и държавният бизнес пропускат около 3 млрд. лв. оборот от нелегалните бусове. Освен превозвачите увредени най-сериозно са куриерските фирми, и особено „Български пощи“ (БП).

„Допреди няколко години БП бяха абсолютен лидер на пазара на пратки за Западна Европа. В момента стотици тонове пратки всяка седмица се возят по бусовете срещу 2-3 лева за килограм“, казва Емил Тодоров от КАБ.

Според него огромни ползи пропуска и БДЖ. Причината е, че нелегалните бусове возят от центъра на всеки град и така отпада необходимостта да хванеш влак до голям град, от който да пътуваш с автобус до Европа.

Таксиджии искат сваляне на приложения

Таксиметровият бранш е другият силно засегнат от нелегалните превози, които в този сектор се извършват чрез уговорки между шофьори и пътници в мобилни приложения. Те са хоствани на сървъри извън Европейския съюз и държавата има силно ограничени възможности да спре разпространението им.

„Настояваме в закона да залегне текст, според който собствениците на специализираните електронни приложения и сайтове, през които се извършва електронната търговия с GPS координати и геолокация в съответствие с Европейската директива по геоблокировка да подлежат на регистрация, аналогична на тази на превозвачите у нас“, каза Кирил Ризов от съюз „Такси“.

Предложението ще бъде отправено до новия транспортен министър Красимира Стоянова.