Прогнозира се федералният дефицит да се удвои приблизително тази година, тъй като по-големите лихвени плащания и по-ниските данъчни постъпления разширяват дисбаланса на разходите на нацията въпреки стабилния общ икономически растеж, пише "Вашингтон Поуст" в статия, преведена от БЛИЦ.

След рекордните разходи на правителството през 2020 г. и 2021 г. за борба с въздействието на covid-19, дефицитът спадна с най-голямата сума през 2022 г., спадайки от близо 3 трилиона долара до приблизително 1 трилион долара. Но вместо да продължи да пада до нивата си отпреди пандемията, дефицитът след това скочи нагоре. Бюджетните експерти сега прогнозират, че той вероятно ще нарасне до около 2 трилиона долара за фискалната година, която приключва на 30 септември, според Комитета за отговорен федерален бюджет, безпартийна група, която се застъпва за по-ниски дефицити. (Тези числа пренебрегват политиката на президента Байдън за анулиране на студентски дълг от 400 милиарда долара, която беше отменена от Върховния съд тази година и така и не влезе в сила.)

Дефицитът отново нараства след кратък спад

Въпреки драстичния спад през 2022 г., годишният дисбаланс на разходите отново скочи нагоре тази година

Неочакваното нарастване на дефицита, което идва на фона на признаци за силен растеж на икономиката като цяло, вероятно ще оформи ожесточен дебат на Капитолийския хълм относно фискалните политики на нацията, тъй като законодателите са изправени пред потенциално затваряне на правителството тази есен и избори над трилиони долари в изтичащи данъчни облекчения. Сенатът ще се върне тази седмица от ваканцията през август, а Камарата ще се върне следващата седмица. Байдън и председателят на Камарата на представителите Кевин Маккарти одобриха сделка през юни за повишаване на лимита за заеми на нацията, но това не направи много, за да промени траекторията на дългосрочния дълг.

По-високият дефицит може да подкопае опитите на Байдън да си припише заслуги за ограничаване на бюджета преди президентските избори през 2024 г. И това може да представлява предизвикателство за републиканските законодатели, които – въпреки призивите си за фискална отговорност – настояват да удължат над 3 трилиона долара данъчни облекчения, одобрени от тях през 2017 г.

„Дефицитът основно ще се удвои от 2022 до 2023 г.“, каза Марк Голдуейн, старши вицепрезидент на Комитета за отговорен федерален бюджет. „Това трябва да доведе до сериозна оценка на бъдещата федерална политика, въпреки че се притеснявам, че няма да стане.“

Ръстът на червеното мастило обърка очакванията на много икономисти. Обикновено дефицитите се свиват, когато икономиката расте, тъй като предприятията и потребителите дължат повече данъци и правителството не трябва да харчи толкова много, за да защити тези, които са загубили работата си. След това дефицитите обикновено се увеличават отново при спадове, тъй като тези фактори се обръщат. И все пак настоящият скок на дефицита съвпада с период на необичайно силен икономически растеж, на фона на исторически ниски нива на безработица и стабилни корпоративни печалби.

Джейсън Фърман, който е служил като топ икономист в администрацията на Обама и сега е професор по икономика в Харвард, каза, че настоящият скок на дефицита е надминат само от „големи кризи“, като Втората световна война, финансовия срив от 2008 г. или пандемия от коронавирус. Само по време на тези национални катастрофи Съединените щати видяха толкова големи дефицити като дял от икономиката или това значително увеличение на дефицита, каза Фурман. Икономиката на САЩ се очаква да нарасне със стабилни 2,1% тази година.

„Да се види това в икономика с ниска безработица е наистина зашеметяващо. Никога не е имало нещо подобно“, каза Фурман. „Добра и силна икономика, без нови спешни разходи – и въпреки това дефицит като този. Фактът, че е толкова голям за една година, ви кара да мислите, че трябва да се случва нещо странно.

От август 2022 г. до този юли федералното правителство е похарчило приблизително 6,7 трилиона долара, като същевременно е довело приблизително 4,5 трилиона долара. Това представлява общо увеличение на разходите от 16% спрямо миналата година и 7% намаление на приходите, според Комитета за отговорен федерален бюджет.

Дефицитът падна драстично предходната година до голяма степен поради изтичането на трилиони спешна помощ за ковид, одобрена по време на администрациите на Тръмп и Байдън. Но дори когато разходите за covid продължиха да спадат тази година, други фактори тласнаха общите разходи нагоре.

Министерството на финансите също е на път да получи значително по-малко нови приходи тази година, отчасти поради спада на фондовия пазар миналата година. През 2021 г., на фона на балон на криптовалута и експлозия в цените на жилищата, водени от най-ниските лихвени проценти, инвеститорите регистрираха огромни печалби, които ги накараха да плащат данъци върху капиталовата печалба на рекордни нива. Но тогава балонът се спука, което доведе до рязък спад в приходите от данък върху капиталовата печалба. Автоматичните корекции на данъчните групи за отчитане на инфлацията също намалиха данъчните задължения за много американци, което доведе до по-малко входящи приходи в сравнение с миналата година.

След това редица други увеличения на разходите допринесоха за нарастващия дефицит - социално осигурителните плащания се увеличиха, защото се индексират спрямо инфлацията; правителството харчи повече за образование, помощи за ветерани и здравеопазване; и двупартийният закон за инфраструктурата, както и Законът за намаляване на инфлацията от 2022 г., започнаха да изпращат милиарди долари от сметките на правителството.

Експертите са силно разделени относно степента, в която по-високият дефицит представлява належащ проблем за икономиката.

Федералното правителство все още може да емитира повече дълг, дори когато лихвените плащания нарастват, като търсенето на долара остава силно. Това не винаги е така: в Аржентина растящите нива на дълга принудиха правителството да наложи ограничения, за да попречи на гражданите да вземат пари извън страната. Други кризи с държавния дълг бяха белязани от катастрофални спадове на обменния курс на фона на опасенията на инвеститорите, че валутата ще бъде обезценена. Тези признаци на бедствие не са се материализирали в Съединените щати.

Страховете от дългова криза по време на администрацията на Обама също постоянно се проваляха, което насърчи онези, които смятаха предупрежденията на фискалните консерватори, изискващи бюджетни съкращения, за преувеличени и идеологически мотивирани.

„Ако си помислите за места, които действително са имали проблеми с реалната фискална устойчивост, които са стигнали до точката на криза – ние знаем как изглеждат тези места, а това не изглежда нищо подобно“, каза Матю К. Клайн, издател на Overshoot, абонаментна изследователска услуга, фокусирана върху глобалната икономика. „Можете да спорите дали го искате или не, но това наистина не е криза.“

И все пак други икономисти остават силно загрижени за дългосрочната фискална картина. По-големите държавни дефицити водят до по-високи лихвени проценти, което може да изкриви частните инвестиции и да повиши цената на заемите, като жилищните ипотеки. Брайън Ридъл, икономист от Manhattan Institute, либертариански мозъчен тръст, каза, че Съединените щати изглеждат на път за годишни дефицити, които могат да нараснат до близо 3 трилиона долара до началото на 2030 г.

„Дълг, растящ много по-бързо от икономиката, ще повиши лихвените проценти, ще намали икономическите инвестиции и с течение на времето ще превърне лихвените плащания в най-големия федерален разход – рискувайки криза на федералния дълг“, каза Ридл.

Други експерти посочиха, че усещането за по-високи дефицити може да затрудни политиците да одобрят разходите за борба със следващия икономически спад, дори ако Съединените щати всъщност имат допълнително пространство за харчене.

„Ако има схващане, че дефицитът е твърде висок, той ще стане „твърде висок“, тъй като се самоограничава – правителството ще започне драстично да ограничава разходите, за да повлияе на това как се възприема дефицитът“, каза Кайла Сканлън, финансов анализатор, който основа Bread, който произвежда финансово образование.

Промяната може да има и по-непосредствени политически последици. Байдън рутинно рекламира спада на дефицита от 2021 г. до 2022 г., твърдейки, че е възстановил фискалната отговорност на Белия дом, след като Доналд Тръмп добави повече от 7 трилиона долара към държавния дълг.

„За разлика от републиканците в Камарата на представителите, президентът Байдън приема сериозно намаляването на дефицита – и той ще продължи да призовава републиканците за тяхното лицемерие по отношение на дълга“, каза в изявление говорителят на Белия дом Майкъл Кикукава. Изявлението също така подчертава, че бюджетните предложения на Байдън ще намалят дефицита с трилиони долари чрез по-високи данъци върху богатите и корпорациите.

Все пак републиканците вероятно ще продължат да настояват, че са по-отговорни фискални стопани. Но лидерите на Републиканската партия настояват за удължаване на данъчни облекчения за около 3,3 трилиона долара, включително облекчения за големите предприятия и намаляване на данъка върху имотите, плащан само от малка част от богатите семейства.