Природозащитници скочиха срещу проекта за разширяване на Околовръстното на Пловдив, пише TrafficNews. Те са обжалвали екологичната оценка издадена от МОСВ за проекта,но Върховният административен съд е отхвърлил претенциите им.

Според еколозите разширяването на пътя би вдигнало риска за смъртност на редица защитени видове, а освен това попада и в защитени територии като „Наутра 2000“. В жалбата им е написано, че под риска са блатна костенурка, видрата, малък корморан, голяма бяла чапла, земеродно рибарче, голям корморан, сива чапла, голям ястреб, малък ястреб, обикновен мишелов, черношипа ветрушка, обикновена калугерица и речна чайка.

Според магистратите обаче ОВОС е била издадена изцяло законосъобразно, като са спазени всички необходими процедури.

Припомняме, че проектантите вече изготвят заданието, което трябва да бъде представено пред техническа комисия в Агенция „Пътна инфраструктура”. Засега не е ясно кога проектът ще бъде завършен и дали той няма да бъде върнат за преработване.

Към момента проектантите имат два сериозни проблема, свързани с изграждането на трасето. От една страна е жп линията, която води към КЦМ, а от друга кръстовището на Първенец и Коматево.

Не се знае каква ще е съдбата на жп прелеза, който е между Асеновградско и Кукленско. Идеята той да бъде вдигнат над пътя няма как да се реализира, тъй като точно до пътя има далекопроводи с електричество. Очаква се скоро да има среща между представители на КЦМ и проектантите, за да се намери решение.

Другият проблем е свързан с близостта на къщите от Коматево до пътя. По закон  път от II клас от републиканската пътна мрежа трябва да има по-голямо отстояние от  жилищните сгради. В момента се мисли вариант, как пътят да се измести с около 200 метра южно. Тук пречки може да са по-тежките процедури по отчуждаването на частни имоти. От друга страна завоят не бива да бъде прекалено остър на подобен път.

Не се знае обаче колко ще продължат процедурите по отчуждаване на частните земи. Разширението на пътя ще се прави откъм страната на Пловдив. В момента там има редица нови предприятия. Само за сравнение за отчуждителните процедури по пътя Пловдив – Асеновград  бяха нужни повече от 10 години.

Удвояването на Околовръстното шосе бе основен приоритет в програмата на ГЕРБ на последните избори. То дори намери отражение и в коалиционния договор между партията на Бойко Борисов и Обединени патриоти.  След завършването на околовръстното то трябва да бъде с по две ленти във всяка посока от Асеновградско шосе до колелото на Пазарджишко шосе.  Дължината на този участък е около 20 километра.

Разходите за отчуждаването на имотите се поемат от държавата. Пак от републиканския бюджет се финансира и изграждането на новото платно. Приблизителната инвестиция в околовръстния път се очаква да е над  140 млн. лева.

Тази година се очаква да бъде започнат пътят Пловдив – Асеновград, а в намеренията на градските власти са и пълната рехабилитация на Голямоконарско шосе от табелата на града до магистрала „Тракия”.