СНИМКА на първия български кораб Емона, корабокруширал на сушата, смълча мрежата
Кадърът е от транспортирането на плавателния съд от Бургас до яз. Кърджали
Както пише авторът на пост, това е била "Трудна и много скъпа операция, малко вероятна за днешни дни".
Историята на плавателния съд, както на вода, така и на суша, е доста атрактивна.
Първият български пътнически кораб "Емона" днес е една от големите атракции на Кърджали. Той е превърнат в ресторант, който пък е включен в списъка на 100-те национални ресторанта в България.
Корабът е пускнат на вода през 1942 година (по настояване и лична идея на цар Борис III) и с това е поставено началото на пътническия морски транспорт у нас. Кръстен е на старогръцкото име на Стара планина "Аемон", дълъг е 39 метра, широк е 7, водоизместването му е 217 тона.
До 1979-а корабът осъществява регулярни курсове между Бургас и (тогава) Мичурин. След това на капитан Георги Георгиев, първият българин, осъществил околосветско пътешествие с яхта, вписан в книгата на рекордите "Гинес", му хрумва идеята "Емона" да бъде "докарана и пусната" в язовир Искър.
Идеята му е подкрепена от тогавашния кмет на Кърджали и "Емона" поема от Бургас за Кърджали. Изминаването на тези 450 километра е било истинско приключение, изпълнено с много перипетии. Реално пътят между двата града е 300 км, но се налагат заобикаляния, не по всеки път може да мине кораб, теглен от влекач, внесен от Източна Германия, способен да „влачи“ три съветски танка.
На всичкото отгоре, на 13-ия ден от пътуването си "Емона" претърпява корабокрушение и се превръща в единствения кораб, сторил това на суша. Обратното качване на платформата си е било "мегазадача" и е родило куп закачки и вицове. Една от тях разказва за стопанката на дома, в чиито двор "круширал" корабът. Тя се казвала Емине и "като се събудила видяла сред доматите на двора кораба "Емона".
Последвайте ни
11 Коментара: